Bio: Batman v Superman: Dawn of Justice

Foton copyright (c) Warner Brothers

Häromveckan såg jag om de två senaste Stålmannenfilmerna; Bryan Singers SUPERMAN RETURNS från 2006, och Zack Snyders MAN OF STEEL från 2013 – jag hittade dem billigt på Blu-ray och tänkte att jag bör ha dem i samlingen.

Jag hade glömt bort hur tråkig Singers film är. Brandon Routh var en sympatisk Stålman, Kevin Spacey var fullkomligt fantastisk som Lex Luthor, och John Williams gamla ledmotiv tutade friskt mest hela tiden – men filmen slutar efter 90 minuter, och lyckas trots detta fortsätta ytterligare en timme, utan att något händer. Känns det som.

Jag blir lite förvånad när jag ser att jag gav MAN OF STEEL en trea i betyg, jag var säker på att jag satte en tvåa. För den filmen är inte speciellt bra. Ett misslyckat försök att göra Stålmannen ”mörk och tuff” – vilket var en dum idé redan från början. Stålmannen ska inte vara mörk och tuff. Snyders tungfotade film lider även av att den är för lång och av att den till större delen består av evighetslånga, explosiva actionscener och destruktionsorgier.

Nu är Zack Snyder tillbaka med BATMAN V SUPERMAN: DAWN OF JUSTICE, ännu ett försök från DC Comics att konkurrera med de mer populära Marvel Comics och deras filmer, och då i synnerhet de om superhjältegruppen AVENGERS. DAWN OF JUSTICE leder fram till nästa film; THE JUSTICE LEAGUE, om DC:s superhjältegrupp Lagens Väktare. 2017 ska den komma.

Nå. Om inget annat är DAWN OF JUSTICE bättre än MAN OF STEEL. Vilket inte säger mycket.
Under inledningen får vi åter se hur lille Bruce Waynes föräldrar mördas av en rånare efter att de varit på bio, och vi får åter se det där pärlhalsbandet ryckas av – fast den här gången i 3D. Vi brukar ju få se detta rånmord i olika tappningar när Läderlappen visar sig på bio eller TV. Fast den här gången har de inte sett Zorro, som vanligt, de har istället varit på premiären på John Boormans EXCALIBUR. Men de passerar en affisch med Zorro.

Lille föräldralöse Bruce Wayne växer upp till Läderlappen, som den här gången spelas av Ben Affleck – och Affleck är en bra Läderlapp. Nej, jag kan väl inte påstå att jag saknar Christian Bale – han gick ju mest omkring och frustade och growlade. Ben Affleck ser ut som en seriefigur; han har bra haka, och hans olika dräkter är kraftigt influerade av Frank Millers DARK KNIGHT RETURNS. Den här gången growlar inte Läderlappen, han pratar med något slags röstförvrängare. Jeremy Irons är bra som Bruce Waynes betjänt Alfred, men han har alldeles för lite att göra i filmen.

Henry Cavill är tillbaka som Stålmannen/Clark Kent, och även om han är ganska charmlös, ser han ut som Stålmannen. Amy Adams gör Lois Lane igen, ja, de flesta från MAN OF STEEL återkommer. En i vimlet ska visst vara Jimmy Olsen, men om det var han jag tror det var, är han bara med några sekunder.

Jesse Eisenberg gör entré som Lex Luthor – och det är en märklig gestalt. Luthor äger förvisso företaget LexCorp, men förutom det känns han inte alls igen från de olika versioner av Luthor vi sett i tidigare filmer, TV-serier och serietidningar. I DAWN OF JUSTICE är Lex Luthor något slags ettrig, bisarr version av Läderlappenskurkar som Gåtan, och framför allt Jokern. Tja, är Jokern inte med i filmen (han dyker istället upp i kommande SUICIDE SQUAD), får man väl låta någon annan bete sig likadant.

Jag blev inte riktigt klok på vad Lex Luthor var för pellejöns och vad han var ute efter. Han är helt klart galen; han är psykotisk, men vad håller han och hans onda företag på med – och varför? Sättet Zack Snyder berättar på är snirkligt och det är inte alltid helt klart vad som sker och varför. Bland annat fick jag intrycket att Gotham City ligger bara ett par kilometer från Metropolis.

Temat är lite intressant. Stora delar av världens befolkning ser på Stålmannen som en gud. Flera av hans hjältedåd skildras på direkt religiösa sätt – Stålmannen är frälsaren. Fast många anser att en mäktig utomjording som Stålmannen är farlig. Det var trots allt Stålmannen som var orsaken till att rejäla bitar av Metropolis ödelades under striderna i MAN OF STEEL. Massor med folk dog.

Den grånade Bruce Wayne, som bekämpat brottslingar i tjugo år, men ser sig själv som kriminell, anser att Stålmannen är farlig och måste stoppas.

I bakgrunden ser vi flera gånger den mystiska Diana Prince (Gal Gadot) dyka upp. Bruce Wayne vill gärna veta vem hon är. Hon är förstås Mirakelkvinnan, vilket avslöjas först mot filmens slut.
DAWN OF JUSTICE innehåller mer dialog och färre strider än MAN OF STEEL. Med det inte sagt att det inte går våldsamt till, för det gör det – ödeläggelsen är enorm, i synnerhet när monstret Doomsday dyker upp. Jag tycker att filmen vinner lite på att det inte är tröttande superslagsmål precis hela tiden. Här finns en del bra idéer och inslag. Men återigen är det alldeles för mörkt och humorbefriat.

Eisenberg som Luthor och dennes beteende var en dålig idé. Varje gång Mirakelkvinnan uppenbarar sig spelas ett elgitarriff. Gal Gadot är inget vidare i rollen, hon ser ut som en fotomodell som gått vilse. Eller, vänta: hon ser ut som Charlotte Perelli!

I några väldigt korta scener får vi som hastigast se Blixten (Ezra Miller), Vattenmannen (Jason Momoa) och Cyborg (Ray Fisher). Kevin Costner dyker upp i en drömsekvens. Kryptonit verkar det finnas gott om på Jorden, och alla vet att man kan bekämpa Stålmannen och andra Kryptonvarelser med kryptonit. Läderlappen måste fuska när han ska slåss med Stålmannen. Såklart – som barn undrade jag alltid varför Läderlappen var med i Lagens väktare. Han har ju inga superkrafter som de andra medlemmarna! Han är kanske smartare än de andra, men han är bara en kille i fladdermusdräkt.

Spoiler!

Producenterna har sagt att de förväntar sig att BATMAN V SUPERMAN: DAWN OF JUSTICE ska spela in minst en miljard dollar – allt där under är en besvikelse. Jag gissar att bröderna Warner kommer att bli besvikna. Jag tror nämligen inte att detta kommer att bli en jättesuccé, och filmen lär inte ha en chans mot Marvels emotsedda CAPTAIN AMERICA: CIVIL WAR, som snart har premiär.

Jag övervägde att sätta en tvåa på den här filmen, men eftersom jag trots allt gav MAN OF STEEL en trea, och den här är bättre, får det väl bli en trea även den här gången.

(Biopremiär 23/3)

<!–
google_ad_client = "ca-pub-3083732164083137";
/* TOPPRAFFEL!-inlägg */
google_ad_slot = "7529329410";
google_ad_width = 234;
google_ad_height = 60;
//

–>
https://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js

0 reaktioner till “Bio: Batman v Superman: Dawn of Justice

  1. Ok, då skippar vi den. Jag tar inte ditt omdöme bokstavligt när det gäller filmer som t.ex. Yarden (som jag tyckte var rätt kul), men vad gäller superhjältefilmer finns få mer pålitliga recensenter.Det vore ett intressant fan-projekt om någon tog sig för att klippa ihop en filmatisering av The Dark Knight Returns genom att plocka ihop bitarna som olika filmskapare har tagit från den. Pärlhalsbandsflashbacken kan bli riktigt lång. Carrie Kelly saknas förstås fortfarande i spelfilmsversion, vilket ger en del rejäla luckor.

    Gilla

  2. Man ska inte alltid ta recensenter bokstavligt; man ska lära känna sin recensent och tolka omdömena.Det är lite lustigt att så många snor stora partier från The Dark Knight Returns, istället för att göra en regelrätt filmatisering. Fast det finns visst en animerad version, tror jag. En animerad version av Killing Joke är på gång. Rated R och med Mark Hamill som Jokern.

    Gilla

  3. Förutom det som finns i Batmanfilmerna innehåller ju Robocop en sekvens som är för lik en episod i DKR för att det ska vara en slump: när Batman/Robocop går igenom en vägg för att ta tag i en av förövarna i ett gisslandrama. Jag har aldrig lyckats utröna hur det där gick till – vem som snodde av vem och hur. Filmen kom ut året efter DKR, men manuset kan ju ha innehållit det där länge. Miller har officiellt inget att göra med den filmen, men skrev de två uppföljarna…Jag har skaffat den animerade DKR på dvd. Den är fruktansvärt träigt animerad i en stil som går åt det mjuka och släta japanska hållet (även om bildkompositioner ofta är tagna från serien) och saknar helt den inre monologen. Så den bevarar kanske 10% av vad som är bra med originalet – vilket i och för sig är tillräckligt för att den ska vara någorlunda njutbar att sjunka ner framför.

    Gilla

  4. Jag har dock aldrig associerat till DKR när jag sett Robocop (vilket jag gjort åtskilliga gånger). Fast det är klart, jag har nog inte läst om DKR sedan 80-talet.Jag såg den animerade versionen av Year One och vill minnas att jag tyckte att den var rätt bra.

    Gilla

  5. Vel, jeg skal ikke kommentere hva du sier om filmen, annet enn at jeg likte den godt, og Ben Affleck er den beste Batman EVER. Har bare en fakta-kommentar til noe du sier i omtalen. ”Bland annat fick jag intrycket att Gotham City ligger bara ett par kilometer från Metropolis.” Beliggenheten i filmen er helt riktig. Skrevne kilder plasserer de to byene rett over bukten for hverandre, innenfor seerhold.

    Gilla

  6. Det brukar anses att Metropolis motsvarar Chicago, medan Gotham City motsvarar New York – även geografiskt. Därför känns det märkligt att städerna nu ligger sida vid sida, som om Gotham vore en förort till Metropolis. Tydligen såg det ut så i något rollspel.

    Gilla

  7. Ok, då skippar vi den. Jag tar inte ditt omdöme bokstavligt när det gäller filmer som t.ex. Yarden (som jag tyckte var rätt kul), men vad gäller superhjältefilmer finns få mer pålitliga recensenter.Det vore ett intressant fan-projekt om någon tog sig för att klippa ihop en filmatisering av The Dark Knight Returns genom att plocka ihop bitarna som olika filmskapare har tagit från den. Pärlhalsbandsflashbacken kan bli riktigt lång. Carrie Kelly saknas förstås fortfarande i spelfilmsversion, vilket ger en del rejäla luckor.

    Gilla

  8. Man ska inte alltid ta recensenter bokstavligt; man ska lära känna sin recensent och tolka omdömena.Det är lite lustigt att så många snor stora partier från The Dark Knight Returns, istället för att göra en regelrätt filmatisering. Fast det finns visst en animerad version, tror jag. En animerad version av Killing Joke är på gång. Rated R och med Mark Hamill som Jokern.

    Gilla

  9. Förutom det som finns i Batmanfilmerna innehåller ju Robocop en sekvens som är för lik en episod i DKR för att det ska vara en slump: när Batman/Robocop går igenom en vägg för att ta tag i en av förövarna i ett gisslandrama. Jag har aldrig lyckats utröna hur det där gick till – vem som snodde av vem och hur. Filmen kom ut året efter DKR, men manuset kan ju ha innehållit det där länge. Miller har officiellt inget att göra med den filmen, men skrev de två uppföljarna…Jag har skaffat den animerade DKR på dvd. Den är fruktansvärt träigt animerad i en stil som går åt det mjuka och släta japanska hållet (även om bildkompositioner ofta är tagna från serien) och saknar helt den inre monologen. Så den bevarar kanske 10% av vad som är bra med originalet – vilket i och för sig är tillräckligt för att den ska vara någorlunda njutbar att sjunka ner framför.

    Gilla

  10. Jag har dock aldrig associerat till DKR när jag sett Robocop (vilket jag gjort åtskilliga gånger). Fast det är klart, jag har nog inte läst om DKR sedan 80-talet.Jag såg den animerade versionen av Year One och vill minnas att jag tyckte att den var rätt bra.

    Gilla

  11. Vel, jeg skal ikke kommentere hva du sier om filmen, annet enn at jeg likte den godt, og Ben Affleck er den beste Batman EVER. Har bare en fakta-kommentar til noe du sier i omtalen. ”Bland annat fick jag intrycket att Gotham City ligger bara ett par kilometer från Metropolis.” Beliggenheten i filmen er helt riktig. Skrevne kilder plasserer de to byene rett over bukten for hverandre, innenfor seerhold.

    Gilla

  12. Det brukar anses att Metropolis motsvarar Chicago, medan Gotham City motsvarar New York – även geografiskt. Därför känns det märkligt att städerna nu ligger sida vid sida, som om Gotham vore en förort till Metropolis. Tydligen såg det ut så i något rollspel.

    Gilla

Lämna en kommentar