|
|
|
|
|
|
Foton copyright © Future Film
Åkej, pågar, årets - eller decenniets - actionhändelse är över oss. Dags att plocka fram ett sexpack (Smålands är nog billigast på bolaget - kom inte och säg att du dricker finöl till actionfilmer) och läsa min recension. Och om några töser råkar irra hit: tja, låtsas att du är en redig karl som inte rakat sig på en vecka (det är längre sedan än så jag rakade mig) och läs vidare.
THE EXPENDABLES är filmen som förenar de största actionstjärnorna från då och nu, och jag har ju hajpat den här filmen sedan jag först hörde talas om den. Jag har ju verkligen hoppats att det här ska vara en riktig höjdar film, och om den nu inte är det, ja, då står jag där med skägget i brevlådan (det är kanske därför jag inte rakat mig?). Så - hur är filmen? Är den något att ha? Får folk huvudena bortskjutna och kroppsdelar avhuggna?
Filmens manusförfattare och regissör Sylvester Stallone är legosoldaten Barney Ross, som tillsammans med sitt hårdinggäng reser världen runt och åtar sig självmordsuppdrag mot stora summor pengar. De övriga är flitigt knivkastande Lee Christmas (Jason Statham), den kortvuxne Ying Yang (Jet Li), blomkålsöronförsedde Toll Road (Randy Couture), all round-biffen Hale Caesar (Terry Crews) och tosingen Gunner Jensen (Dolph Lundgren). Det hela börjar i Somalia, där teamet ska befria amerikaner (eller européer?) som hålls gisslan.
Det håller på att gå fel redan från början, när vildhjärnan Jensen plötsligt vrålar "Varningsskott!" och skjuter torson av en av skurkarna. Jepp - Dolphan avlossar filmens första skott, och det resulterar i att offrets överkropp exploderar och kvar på golvet står två ben! Det slår slint för Jensen och han får för sig att han ska hänga fienden, så Ying Yang måste slåss med den gigantiske vikingen för att få stopp på honom. Jensen kickas från teamet.
Hemma i Staterna har Christmas problem med sin flickvän (Charisma Carpenter, det var längesedan jag såg henne i något!). Christmas är ju aldrig hemma och hon vet inte ens vad han försörjer sig på, så hon har skaffat sig en ny kille. Fast den nye killen är kvinnomisshandlare, vilket föranleder Christmas att spöa skiten ur honom och hans polare, och för att verkligen markera sin ilska sätter Christmas kniven i en basketboll.
Gänget brukar hänga i Tools (Mickey Rourke) tatueringsstudio, de kör motorcykel, berättar historier från Bosnien, retar varandra och klappar flickor i rumpan. Som man ju så ofta gör. Därefter går Barney till kyrkan.
I nämnda kyrka briefas han om ett nytt uppdrag av en herre som kallar sig "Church" (Bruce Willis). Ännu en tuffing, Trench (Arnold Schwarzenegger) gör entré (och då menar jag entré!); han har också erbjudits uppdraget. Barney och Trench gillar inte varandra, verkligen inte, de fäller sura kommentarer om varandra och "Church" undrar om de ska suga av varandra. Fast Trent har annat för sig, så han låter Barney få jobbet. "What's his fucking problem?" frågar "Church". "He wants to become president," svarar Barney.
Teamet skickas till en sydamerikansk ö för att stoppa en galen general, men medan de är där upptäcker de att det egentligen inte är generalen deras uppdragsgivare är ute efter, han är bara ett svepskäl, utan en viss knarkkung vid namn Munroe (Eric Roberts). Gängets kontakt heter Sara, en ung kvinna som dessutom råkar vara dotter till generalen. Man kan väl inte precis påstå att hon gillar sin farsa.
Barney och hans mannar spränger allting i småbitar - och då är det fortfarande ganska tidigt in i filmen. Både generalen och Munroe överlever, och av någon anledning beslutar sig Sandra för att stanna kvar på ön, trots att Christmas tjatar på henne att hänga med dem. Hon tycker kanske att flygturen hem verkar farlig, eftersom Barney hänger utanpå planet när lyfter.
Barney kan dock inte släppa tanken på den ljuva Sandra, så han beslutar sig för att återvända och befria henne från den slemme Munroe och hans onda, våldsbenägna män (Gary Daniels och Steve Austin). Och så har Munroe skaffat sig ännu en kille - Gunner Jensen...
Huvuden kommer att rulla. Blod kommer att spruta.
THE EXPENDABLES känns som en film designad för min generation - män födda på 1960-talet. När jag var tonåring på 80-talet regerade ju vissa av de här killarna på biograferna. Nu är jag över 40, men jag tycker fortfarande att de rockar. Fattas bara! Scenen i kyrkan där Sly, Arnold och Willis träffas är ju trots att actionfilmernas motsvarighet till mötet mellan Robert DeNiro och Al Pacino på kaféet i HEAT. Fast på 80-talet var det nog en omöjlighet att de här tre stjärnorna skulle kunna mötas i samma film, konkurrenter som de var.
Men flera av de andra rockar ju också, de actionhjältar som dök upp på 90-talet (Li, Daniels) och på 2000-talet (Statham). Jag har ingen som helst aning om vad dagens biogeneration kommer att tycka om den här filmen - pensionärsträff på slagfältet? De ytterst få tjejer, alla utom en väldigt unga, som såg filmen på pressvisningen fnissade en hel del åt vad som försiggick på vita duken.
Men vad ska jag säga? Det här är en manlig film. Gosse, är den manlig. THE EXPENDABLES är så manlig att vore den en after shave, hade den doftat svett och tobak.
Är filmen våldsam? Det kan du ge dig på! Även om en redig karl förstås inte ger sig. Jag var lite orolig att filmen skulle klippas ner för att få en PG-13-gräns i USA, vilket producenten Avi Lerner hotade med då PG-13-action som DIE HARD 4.0 spelade in mer pengar än den ultravåldsamma splatterfilmen RAMBO; den fjärde i serien, alltså. Men tack och lov fick Stallones nya verk åldersgränsen R. Filmen är kanske inte riktigt lika våldsam som RAMBO, men bra nära: folk slits i bitar när de träffas av kulkärvar, svartmuskiga fiender får händer, armar och huvuden avhuggna, och de flesta av de byggnader som finns på ön sprängs i luften. Och ja, rollfigurerna svär faktiskt i den här filmen! Dock finns här inget naket, så där dras slutbetyget ner. Det finns knappt några kvinnor alls i filmen.
En grej jag inte riktigt gillar, är de ibland alltför snabba klippen. När det är action - och större delen av filmen är action - vill jag kunna se allt som händer, och ibland är det svårt att uppfatta vem som dödar vem i de kaotiska slaktorgierna. Och en del av dialogen är direkt bisarr, jag har ingen aning om om det är medvetet eller ej. Men det spelar egentligen ingen roll - man ser inte en film som THE EXPENDABLES för dialogens skull. Jasså, det gör du? Och vem fan är du, om jag får fråga?
Merparten av actionscenerna är alldeles utmärkt. En actionsekvens tillhör det bästa jag någonsin sett - den är fullkomligt vansinnig; det är alla mot alla, med knytnävar, knivar och skjutvapen. Det är Gary Daniels mot både Jet Li och Jason Statham samtidigt, en otrolig fajt. Jet Lis slagsmålskoreograf var förresten Corey Yuen.
Alla de här killarna har en fantastisk närvaro på vita duken. Speciellt Dolph Lundgren, faktiskt, och det hävdar jag inte bara för att det är Dolphan och för att han är en skittrevlig kille. Det är kul att se honom i en stor film igen. Och det är lika kul att äntligen få se Gary Daniels i en film som den här.
Jag får inte glömma bort Eric Roberts, a bra skådis som sumpat bort sin karriär tack vare dåligt omdöme och vin, kvinnor och sång. Mannen är coolare än cool som Munroe, och vilka stiliga kostymer han bär sen!
Några av mina vänner och kollegor klagade på att slutstriden aldrig tog slut, den håller på i en evighet. Ja! Den är enorm! Allting som kan flyga i luften, flyger i luften! Jag klagade inte. Jag antar att mina vänner och kollegor är en hög töffar som bör hålla sig till EAT PRAY LOVE, som också har premiär den trettonde augusti, om än inte i Sverige, och som har Eric Roberts syster Julia i huvudrollen. Och tro mig, det är inte en manlig film!
THE EXPENDABLES känns ungefär som en typisk 80-talsrulle från Cannon Films, i regi av Menahem Golan - fast med fler och större stjärnor och mycket högre budget. På många sätt är NU Image/Millennium Films 2000-talets Cannon. Och det här är kanske ett lite problem med filmen. Storyn känns lite för tunn och ooriginell; Michael Dudikoff har uppgraderats till Sylvester Stallone. Men å andra sidan, den tunna storyn kompenseras av kopiösa mängder fläskaction, våld och muskedunder.
THE EXPENDABLES är explosiv underhållning, en film skräddarsydd för oss som tyckte actionfilmerna var bättre på 80-talet. Matt Damon och Keanu Reeves hade blivit mobbade av Barneys team om de vågat visa sig i den här filmen.
Det ska bli intressant att se om den kommande MACHETE, en annan supervåldsam actionfilm med en fantastisk rollista, kan slå det här...
Nu väntar jag bara på att någon gör en B-filmsversion med Michael Dudikoff, Don "The Dragon" Wilson, Michael Paré, Olivier Gruner och med Lorenzo Lamas som "Mr X".
(Biopremiär 13/8)
Foton copyright (c) UIP Sweden
Staffan Hildebrand lever än! Fast han har bytt namn till Emil Jonsvik och satsar på en stil som ska vara "tuff" och "modern". Men annars är det ungefär precis samma viktiga, uppbyggliga typ av film. Som ett hundra minuter långt avsnitt av ANSLAGSTAVLAN, ungefär.
När jag slog mig ner i salongen visste jag inte vad jag skulle få se. Jag visste inte ens vad filmen heter. Jag har alltid undrat vaffan det står på affischerna och i annonserna för filmen. Först stod det 7X/XXXXXX - fast jag vet förstås inte hur många X det var. Snacka om hopplös titel! Nu verkar filmen gå under namnet 7X - LIKA BARN LEKA BÄST. Det enda jag visste var att tonårskillen från PATRIK 1,5 medverkar. Filmen finns inte ens på IMDb!
Det handlar om mobbing. Igen. Och om en pickadolla. Miljö och persongalleri är ungefär desamma som i SEBBE, som kom tidigare i år och som uppskattades av traderövar som borde veta bättre.
Här har vi en kille som är ny i stan; en "typisk svensk förort". Edvin heter han. Han mobbas av de tuffa, populära killarna. Tacka fan för det, eftersom han har hopplös frisyr och uppsyn modell mobboffer på 70-talet.
Men så plötsligt hittar han en picka liggande på en gräsmatta. Den tar han! Tänk, ska han hämnas? Kommer det att bli skolmassaker? Mobbade Sebbe i SEBBE byggde ju en bomb... Nä, han tänker tuffa sig och visar pickan för två av de tuffa pågarna - men de snor vapnet från stackars Edvin. En av killarna, Morgan, verkar bo ensam medsin lillasyster trots att de bara går på högstadiet. Eller är det gymnasiet?
Två tjejer brukar köpa sprit och cigg av en lismande äldre kille med en Clash-affisch på väggen. Han tycker att blonda Jenny är så söööt. Han ger henne lift hem och börjar tokrunka medan han kör! Jenny blir rädd. Trots det måste hon gå hem till honom för att köpa öl. Då försöker han våldta henne.
En som heter Conny mobbar Edvin hejvilt och tvingar honom att sparka på Morgans lillasyster. Sedan trycker Conny upp potatismos i ansiktet på Edvin. Edvins föräldrar tittar ofta på TV. Edvins favoritprogram går visst för jämnan. Morsan spelar till och med in det åt Edvin.
Och pickan, då? Morgan vill skjuta på folk. Han tränar och skjuter ihjäl syrrans marsvin. Jenny snor pistolen och försöker skjuta spritlangaren. Edvin lyckas också roffa åt sig pickan för att försöka skjuta Conny. För att inte tala om Jennys kompis, som har folk att skjuta hon med. Det finns sju kulor i magasinet. 7X.
När alla festar och super järnet i fredagskväll hemma hos Morgan sitter lillasystern på sitt rum och låtsas ha förfest tillsammans med hon som var den lilla vampyrflickan i FROSTBITEN. "Kan vi inte spela kula?" föreslår syrran. Kula? Ingen har väl spelat kula på 30 år?
I en scen är det provskrivning i skolan. Jenny skriver "Bajs! Bajs! Bajs! Bajs!" som svar på alla frågorna. Men sedan kom jag på att det inte var svaren på provet hon skrev. Det var den här filmens manus. Bajs, bajs. Den här filmen är verkligen bajs.
Dels har vi den här extremt ooriginella handlingen. Vi har sett det tusen gånger förut. Filmen avslutas med ett citat från Skolverket! Det skulle inte förvåna mig om 7X - LIKA BARN LEKA BÄST är ett beställningsjobb från Skolverket eller någon annan myndighet. Som jag skrev ovan - det här är som ANSLAGSTAVLAN. Eller möjligtvis som en film från UR.
Som om detta inte vore illa nog, har vi sättet filmen är gjord på och dess utseende. Jösses jävlar. Ni anar inte... Fråga mig inte vilket videoformat filmen är skjuten på. Mobiltelefon, kanske? I så fall med en Ericsson Hotline från 1987. Den hade förvisso ingen kamera, men den här filmen har ingen bild. Allting är supergrynigt, suddigt, sönderfrätt, färglöst. Urin- och diarréfärgat. Det ska väl se coolt ut. Det ser för jävligt ut. Och klippningen är överarbetad. Man har försökt maskera filmens brister med frenetiskt klippande och viftande med handhållen kamera..
Ungefär två tredjedelar av dialogen går inte att uppfatta. Nej, jag överdriver inte. Det låter som om de använt sig av mikrofonen som sitter på videokameran. Det går inte att höra vad folk säger. Men det är kanske lika bra. Det är mest en massa förolämpningar rollfigurerna spyr över varandra.
Alla medverkande är riktigt osympatiska. Sällan har napalmbombning av ett samhälle varit mer berättigat än här.
Nästan alla i filmens eftertexter heter Jonsvik i efternamn. Mer än hälften av eftertexterna består av Emil Jonsviks tack till alla som hjälpt honom. Och det är väl kul för Emil Jonsviks släkt och vänner att bli omnämnda i en biofilm. Filmen är till och med tillägnad familjen Jonsvik. Det står det nämligen i eftertexterna. För säkerhets skull har Emil Jonsvik (som förresten även skrivit manus) även slängt in sin privata epostadress. Så om publiken vill ha pengarna tillbaka kan de ju höra av sig till Jonsvik direkt.
Av någon anledning är Universal Pictures Nordic en av de inblandade. Det enda som är bra i 7X -LIKA BARN LEKA BÄST är Universalloggan i början.
Fråga mig inte vem som kommer att se den här filmen. Vem som eventuellt kan tycka om den. Jag ville lämna salongen redan efter fem minuter.
Du kommer att hata dig själv om du ser den här.
Ja, om du nu inte heter Jonsvik.
Och större delen av de som kommer att se filmen på bio lär heta Jonsvik.
Själv är jag jävligt glad att jag heter Andersson.
(Biopremiär 13/8)
Foton copyright (c) Twentieth Century Fox
Diskussionen efter pressvingen av PREDATORS handlade till stor del om filmens åldersgräns på bio i Sverige. I USA försågs den med en R-rating; det vill säga från 17 år. Men ett par av mina kollegor hävdade att filmen har fått en elvaårsgräns i Sverige. Efter att ha sett filmen tyckte jag att det lät fullkomligt osannolikt, men efter en snabb koll på nätet konstaterar jag att, jodå, det stämmer - PREDATORS är från elva år, med motiveringen att våldet är "orealistiskt".*
Hade den här filmen kommit på 1980-talet hade den blivit hårt censurklippt, kanske rentav totalförbjuden. Ni kommer väl ihåg hur det såg ut när ROVDJURET, första filmen i serien, hade svensk premiär 1987. Eller rättare sagt: hur det inte såg ut. Statens Biografbyrå hade varit inne och saxat hejvilt i John McTiernans moderna klassiker - man hade till och med kortat scenen där Arnold Schwarzenegger och hans mannar skjuter besinningslöst på träd och buskar ("COOOOOONTAAAACT!!!"). Resultatet var förstås en hoppig film där man ibland inte såg när huvudpersonerna strök med.
Till saken hör att PREDATORS är en mycket - mycket - blodigare film än ROVDJURET. Folk får ryggraden utsliten, exploderar, spetsas, skjuts - allt på sätt där blod och inälvor sprutar åt alla håll. Dessutom innehåller filmen grovt språk, vilket bara det ser till att åldersgränsen blir R i USA. I Sverige kan en sjuåring se filmen i vuxens sällskap. Jag är väl den siste som skulle propagera för censur och åldersgränser, men man måste betänka att föräldrar i allmänhet är dumma i huvudet och mycket väl kan släpa med sig lilla Lisa på PREDATORS, i tron att det är en vanlig äventyrsfilm. Och så börjar lilla Lisa att gråta och föräldrarna blir upprörda och anklagar biografen och filmbranschen, och inte sig själva.
ROVDJURET är förstås en av mina favoritfilmer. Fattas bara. Rovdjuret själv är det coolaste rymd-
monstret (Alien får ursäkta) och den första filmen är full av fantastiska scener och repliker ("I ain't got time to bleed!"). Och så är ju skådespelaruppställningen enastående i filmen. För att inte tala om Alan Silvestris filmmusik!
ROVDJURET 2 tyckte jag var skitbra när den kom, men senaste jag såg den tyckte jag inte att den var något vidare. Danny Glover jagar utomjordingar i Los Angeles.
De två ALIEN VS PREDATOR-filmerna lämnar vi därhän, de hör inte till serien och rent allmänt passar de inte in.
Jag hade rätt högt ställda förväntningar på PREDATORS; den tredje filmen i den egentliga serien. Nimród Antal regisserade - honom skrev jag om alldeles nyligen i min recension av ARMORED. Robert Rodriguez producerade och jobbade på manuset.
Adrien Brody är legosoldaten Royce, som vaknar upp - i fritt fall på väg ner mot en djungel. Av allt att döma har han drogats och slängts ut från ett flygplan. En fallskärm vecklas ut i sista sekunden och han överlever fallet. Väl nere på marken stöter han på ytterligare en grupp människor som också vaknat upp med en fallskärm på ryggen. Det sista de minns är ett starkt ljusscen, och därefter är de ute på en ofrivillig flygtur.
De övriga är den israeliska soldaten Isabelle (Alice Braga), läkaren Edwin (Topher Grace), yakuzamedlemmen Hanzo (Louis Osawa Chanchien), gangstern Chuchillo (Danny Trejo) och några till - samt en afrikansk kille som spelas av en som heter Mahershalalhashbaz Ali. Mahershalalhashbaz Ali är tammefan det sämsta filmtjärnenamnet någonsin. "Mahershalalhashbaz Ali! Kom in och ät!"
Snart upptäcker de att de inte alls är kvar på Jorden - de har dumpats på en främmande planet. Och nej, de är inte ensamma där. I så fall hade filmen inte hetat PREDATORS, utan ENSAMMA. Först springer de på vad som ser ut som ett läger. Där hänger det flådda människolik från träden. Där hittar de även en levande predator fastbunden vid en pelare. Han hade väl blivit gramse med sina predatorvänner.
...Och så dyker då de utomjordiska nöjesjägarna upp och börjar ta kål på huvudpersonerna så att blodet sprutar. Efter ett tag springer de även på Laurence Fishburne, som har häckat på planeten i en massa år, byggt sig ett litet underjordiskt hem, och blivit lite tosig i huvet på kuppen.
Mina förväntningar på Antals film kom allt på skam. PREDATOR är långtifrån en helt igenom lyckad film - eller ens halvt igenom. Filmen är nämligen alldeles för tråkig.
Ett av de största problemen med filmen är att rollfigurerna är alldeles för osympatiska. Det är väl egentligen bara tjejen som har lite medmänskliga drag. De övriga är hjärtlösa soldater, straffångar som sitter på death row, gangstrar och psykopater. Varför ska jag sitta och hålla tummarna för att de ska överleva? Om detta vore en DEATH WISH-film, hade rovdjuren fungerat som Charles Bronson! Till och med Adrien Brodys "hjälte" är ett kräk.
Större delen av filmen består av att huvudpersonerna promenerar i grönskan. Det är ungefär som SAGAN OM RINGEN-trilogin; folk går och går och går, och det händer ingenting. I PREDATORS känns det som om de marscherar på stället.
Filmmakarna har även fått för sig att göra något slags drama av det här. Filmens dramatiska partier når klimax när de allihop sitter hemma hos Fishburne och diskuterar sina liv och sin situation. En scen som håller på i en evighet.
PREDATORS är ett missed opportunity. Allting pekar på att det här skulle kunna ha blivit en riktigt bra film - men man har slarvat med manuset. Det hade behövts ytterligare en genomkörare eller två.
Men visst finns här mycket positivt. Det här är en väldigt snygg film. Make-up, dräkter och effekter är utmärkta. Splattervåldet - som borde betinga 15-årsgräns - är fläskigt. Skådespelarna är bra. Bäst av allt är att kompositören John Debney återanvänt Alan Silvestris originalscore. Stanna kvar under eftertexterna för en väldigt tuff version av ledmotivet!
När det gäller betyg på filmen svajade jag betänkligt efter pressvisningen. Det gjorde även flera av mina kollegor. För jag satt till stor del och kände att det här inte kan få mer än en tvåa i betyg. Det är för trist och osympatiskt. Men samtidigt är PREDATORS lite för ... bra för att bara få en tvåa. Så därför höjer jag ett snäpp. Men den här trean är väldigt svag. Lika svag som trean jag gav till ARMORED.
Jag har ingen aning om hur den unga, svenska biopubliken kommer att ta emot PREDATORS. Antingen tycker de att den är skittuff - eller så avfärdar de den som overklig.
(Biopremiär 6/8)
* Från biografbyråns hemsida: "Framställningen innehåller åtskilliga inslag av skottlossning, grovt våld och hotfull stämning. Dock kan filmens ickerealistiska karaktär och avsaknad av trovärdiga personer att identifiera sig med betraktas som en förmildrande omständighet. Framställningen bedöms därför innebära risk för psykisk skada hos barn under 11 år." Så - varför ville byrån barnförbjuda de betydligt mer barnvänliga TWILIGHT-filmerna?
Foton copyright © 2012 Happy Fiction En gång i tiden började jag min journalistiska karriär som kännare av "kultfilm" - jag s...
TOPPRAFFEL! | Film på bio och DVD, tecknade serier, recensioner och artiklar Copyright © 2008-2022