torsdag 20 november 2014

Bio: The Good Lie

Foton copyright (c) Scanbox

Trailern till Philippe Falardeaus THE GOOD LIE låter antyda att detta är en komedi. Afrikaner kommer till Amerika, kulturkrockar uppstår och det blir tokigt värre. Så är dock inte fallet. Falardeau har gjort ett drama med Ett Viktigt Budskap. Större delen av filmen är allvarlig. Det här ska vara gripande och tankeväckande, och enligt pressmaterialet ska den få oss att tro på mirakel.

I realiteten är THE GOOD LIE ganska plågsam att sitta igenom.

Filmen handlar om fyra av de 3600 flyktingar från Sudan som fick chansen att komma till USA för ungefär femton år sedan - innan terrorattacken den elfte september 2001 ändrade på saker och ting. Berättelsen börjar på 1980-talet, då Sudan drabbats av inbördeskrig. En handfull barn ser sin by förstöras och föräldrar dödas. Barnen flyr och beger sig till fots mot ett flyktingläger i Kenya. Soldater dyker då och då upp och skjuter ner några barn och bara fyra av dem når fram till Kenya.

Femton år senare finns de här fyra personerna, ett par av dem är syskon, med på en lista över de som får skickas till USA. Mamere (Arnold Oceng), Jeremiah (Ger Duany) och Paul (Emmanuel Jal) hamnar i Kansas, medan systern Abital (Kuoth Wiel) tvingas att bo i Boston. Reese Witherspoon jobbar på företaget som ska hjälpa afrikanerna att få jobb.

Det blir allt lite tokigt i början, afrikanerna är rädda för lejon och vet inte hur man äter mat från McDonald's, men snart visar de sig vara väldigt dugliga, arbetsamma och målinriktade. Mamere studerar till läkare. Jeremiah har blivit religiös och tänker bli präst.

Falardeau satsar allt på att föra fram sitt budskap - han kör verkligen ner det i halsen på oss. Det blir alldeles för mycket. De naiva, oskuldsfulla afrikanerna som ser omvärlden med andra ögon framstår nästan som något slags änglar, filmen tenderar att bli sentimental och präktig, de komiska inslagen är få. Mot slutet blir det religiöst, med kyrkobesök och grejor. På soundtracket hörs afrikansk musik alldeles för ofta, och är det något jag inte gillar, är det afrikansk musik med Lejonkungenkörer och new age-trummor. Filmens slut är mest dumt.

Titeln THE GOOD LIE åsyftar romanen "Huckleberry Finn"; Huck tvingas ibland att ljuga för att förbättra sin och andras situation, goda lögner.

Denna tråkiga film, som är producerad av Ron Howard, avslutas med hemsidesadressen till organisationen som hjälper flyktingar från Sudan. De fyra afrikanska skådespelarna är alla flyktingar från Sudan på riktigt.









(Biopremiär 21/11)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar