Annat var det på 80-talet. Då hade Golan och hans kusin Yoram Globus livvakter i Cannes. Golan och Globus är mest kända för att ha varit extremt viktiga på den internationella videomarknaden under 1980-talet. Efter att ha varit verksam hemma i Israel hamnade Menahem Golan hos Roger Corman - och 1979 köpte Golan och Globus filmbolaget The Cannon Group, som då var på fallrepet.
Cannon blev ett begrepp. De gjorde B-filmer främst för videomarknaden med ovanligt stor budget - och de gjorde stora biofilmer med ovanligt liten budget. Golan låg bakom filmer som THE DELTA FORCE med dess uppföljare, uppföljarna till DEATH WISH, MISSING IN ACTION- och AMERICAN NINJA-serierna, och en väldig massa annat. Cannon höll igång Chuck Norris' och Charles Bronsons karriärer och de gjorde Michael Dudikoff till ett namn.
Men Cannon producerade även prestigefilmer som RUNAWAY TRAIN och de producerade filmer som OVER THE TOP med STALLONE och framförallt tog de kål på Stålmannen med den billiga och taffliga SUPERMAN IV. Bolaget var på väg att bli en av Hollywood största studior.
Golan och Globus blev senare ovänner och gick skilda vägar, men i slutet av 90-talet hade de två en monter i Cannes igen. Bolaget hette Magic och deras slogan löd "The magic of Golan & Globus is back!". Jag vet inte om de hann producera någonting. Något år senare hade något som hette The New Cannon en monter på mässan. Vad bolaget hette när jag träffade Golan minns jag inte.
Då, på 80- och framför allt på 90-talet, var jag rätt trött på Cannon.
Idag saknar jag dem.
MENAHEM GOLAN
1929 - 2014
R.I.P.
-->
0 kommentarer:
Skicka en kommentar