söndag 22 juni 2014

TOPPRAFFEL! sörjer: Anthony Goldschmidt

Filmaffischer idag säljer inte berättelser - de säljer filmstjärnor. Ärligt talat: hur ofta går du förbi en biograf, ser en affisch och tänker "Den där måste jag se!"? När jag växte upp på 1970- och en bit in på 80-talet kunde jag stå utanför biografer och hänfört stirra på flotta, målade posters, som gjorde sitt bästa för att sammanfatta filmens innehåll och locka folk att köpa en biljett. Under 80-talet började den klassiska filmaffischen att ersättas av fotografier på skådespelare - stjärnorna står rätt upp och ner och poserar. Det är glorifierade idolbilder - och inte så kul. Visst finns det undantag även idag, och visst är filmaffischer viktigt även idag, i synnerhet för små lågbudgetfilmer - som nästan alltid varit fallet, satsar skräckfilmare fortfarande på coola affischer och DVD-omslag. Men dessa syns sällan hängande utanför filmstaden.
En av de sista av de stora filmaffischskaparna har nu dött, 71 år gammal. Anthony Goldschmidt började sin karriär som art director på ett företag i New York, innan han i slutet av 1960-talet flyttade till Kalifornien och fick jobb som produktionsassistent på Warner Bros. 1971 lämnade han Warners för att starta sitt eget företag för grafisk design, och 1979 startade han Intralink Film Graphic Design; ett viktigt bolag i Hollywood.

Anthony Goldschmidt, ofta tillsammans med John Alvin, eller andra, skapade- eller var inblandad i skapandet av de klassiska affischerna till flera av Mel Brooks' filmer, som DET VÅRAS FÖR SHERIFFEN och DET VÅRAS FÖR FRANKENSTEIN. Andra posters från Goldschmidt och hans medarbetare var de till till exempel MCCABE & MRS. MILLER, PHANTOM OF THE PARADISE, E.T., PURPURFÄRGEN och PEE-WEES BIG ADVENTURE. Fast jag får nog hända att det Goldschmidt och Intralink fick ur sig de senaste 20-25 åren inte imponerar - det är inget jag vill ha inramat på väggen.
Affischer som de till THELMA & LOUISE, DA VINCI-KODEN och, ähum, SEX AND THE CITY.
Goldschmidt gjorde mycket mer än filmaffisher; han designade även förtexter, på 1990-talet designade han och Intralink om TriStars logotype; den där med Pegasus, och 1976 Emmynominerades Goldschmidt för sina förtexter till en TV-film; ELEANOR AND FRANKLIN.
ANTHONY GOLDSCHMIDT
1942 - 2014
R.I.P.


-->



0 kommentarer:

Skicka en kommentar