För fyra-fem år sedan sa jag till några människor på Egmont att de borde se över utformningen av Agent X9:s omslag. Eftersom Modesty Blaise är huvudperson borde egentligen tidningen döpas om. Samtidigt vill förstås inte Egmont släppa varumärket X9. Jag föreslog en mindre X9-logga uppe i det vänstra hörnet och en större Modestylogga intill. Detta föll inte i god jord. De senaste åren har tidningen istället haft en ful och kladdig logga; den gamla, klassiska Agent X9-loggan med Modestys namn smetat ovanpå. Det har sett anskrämligt ut.
I juli 2011 fyllde tidningen Agent X9 40 år. Därför skrev jag DENNA TEXT om jubileumsnumret. Till texten gjorde jag snabbt en skiss på en ny omslagslayout, så som jag tyckte att tidningen borde se ut. Inte helt oväntat fick jag inga som helst reaktioner på idén.
... Men tydligen har någon själ tagit till sig idén. Eller så är det bara ett märkligt sammanträffande. För nu finns Agent X9 nr 1/2014 i butik och det ser ut enligt fotot ovan. Med andra ord, ungefär som min skiss. Men jag får nog säga att även om jag gjorde min skiss enligt klipp-och-klistra-metoden, tycker jag nog att den är slagkraftigare än Egmonts variant. Varför är den nya loggan så liten? Varför är hela omslaget så mörkt? Varför ändrade de typsnittet på X9?
Nu kör de visst V for Vendetta i tidningen. Bra serie - men det är åtminstone tredje gången den publiceras i Sverige.
Under besöket på Pressbyrån konstaterade jag även att Fantomen efter åtskilliga decennier har minskat sidantalet från 68 sidor till sketna 52, vilket förstås är ledsamt. De borde behållit sidantalet men kört tidningen i svartvitt igen. Och så noterade jag att det nummer av Spider-Man som står på hyllorna är det sista. Fu läggs både den och Spider-Man Kids ner. Igen. Och därmed är Agent X9 och Fantomen de enda action- och äventyrsserietidningarna på marknaden. Om man inte räknar The Walking Dead och Utopi. Och det gör man nog inte.
-->
0 kommentarer:
Skicka en kommentar