Idag firar man Thanksgiving borta i Amerika - och vad passar väl då inte bättre än en kalkon? Här har vi en sådan - och det är inte vilken kalkon som helst, utan en turkey from Turkey!
Jupp, ännu en gång har det smugits upp en turkisk film på bio. Jag antar att det är Folkets Hus och Parker, och deras projekt World Wide Cinema, som ligger bakom - det hela inleds nämligen med FHP:s logga, men på deras hemsida finns ingen som helst information om den här filmen. Förra året släppte World Wide Cinema ut den turkiska filmen SLUTSTATION: FRIHET på bio, textad på engelska och den visades bara ett par gånger - och så är fallet även den här gången. Jag visste inte om att filmen skulle ha premiär, jag missade premiären i fredags, och högg den på dess andra visning på Spegeln, fem dagar senare.
Vi var kanske tio pers i den lilla säsongen. Det var jag - och nio turkar. Och eftersom jag satt på andra bänkraden och därmed framför de övriga i publiken, fick jag skärpa mig. Jag höll händerna för munnen för att kväva mina skrattsalvor, men jag kunde inte undvika att skaka när jag fnissade åt de episka dumheterna.
SU VE ATES, eller WATER AND FIRE, som det för säkerhets skull stod på biljetten, är regisserad av en kille som heter Özcan Deniz. Han har även skrivit manus - men inte nog med det: han spelar även den manliga huvudrollen som den turkiske gangstern Hasmet. Men det hela börjar med en scen plockad från filmens mitt, i vilken hjältinnan Yagmur, spelad av Yasemin Allen, upprörd springer längs några bakgator i London. Yasemin Allen är snygg. Ja, hon är mer än snygg. Hon är fullkomligt fantastiskt snygg. Herregud, vilket kalaskex! Ja, jösses. Hon ser ut som hjältinnan i en Dario Argento-film. Fast snyggare. Okej, hon kutar omkring - och plötsligt blir hon påkörd av en bil och dimper i backen. Dog hon?
Nu hoppar vi tillbaka i tiden och Yagmur ska flyga från Turkiet till London, där hon ska jobba på en frisersalong och plugga engelska. Hon är flygrädd och och skakar och skakar, och råkar riva den sammetsögde Hasmet, som sitter snett emot henne. Hon sätter ett Hello Kitty-plåster på hans hand.
Kort därpå träffar Yagmur på Hasmet igen, denna gång på ett sjukhus i London. Hasmet är skottskadad efter att ha skjutit ihjäl en medlem av en rivaliserande gangsterfamilj. Men det berättar han inte för Yagmur. De två faller för varandra, det blir romantiskt värre, de flyttar ihop och det går ungefär ett år, skulle jag tro. Yagmur vet fortfarande inget om Hasmets karriär som gangster. Hon vet inte att han lever farligt och en dag måste han åka hem till Ankara. Yagmur stannar kvar i London och väntar på honom - och hon har inte berättat för honom att hon är gravid!
Gangsters som vill Hasmet illa råkar få veta att Yagmur är med barn, så de försöker få henne att låta bli att träffa Hasmet och de tvingar henne till att göra abort. Fast det sistnämnda misslyckas de med. Yagmur flyr och blir påkörd av den där bilen. Men hon överlever. Puh!
Samtidigt har Hasmet tvingats att gifta sig med dottern till mannen han mördade. På så sätt kan de skapa fred mellan familjerna. Den här kvinnan har älskat Hasmet sedan hon var barn, men han älskar inte henne. Han tänker bara på Yagmur. Yagmur åker hem till sin gamle far och sköter om honom, men han är vred, eftersom hon är gravid med en snubbe som har försvunnit. Farsan vill säga upp släktskapet, men då föder Yagmur sin son. På en kyrkogård. I hällregn.
Åren går och när Hasmet slutligen hittar Yagmur går det inte som planerat. Bland annat arresteras han av Londonpolisen och deporteras. Och den rivaliserande familjen vill fortfarande döda Hasmet.
Allt detta är inramat med scener i vilken en ung tjej läser sin fästmans nya bok "Su ve Ates", som tydligen handlar om hans bakgrund (fästmannen är väl Yagmurs och Hasmets son). Den unga tjejen läser med stor inlevelse, hon storbölar, ibland vågar hon inte vända blad, så spännande är det. Framför allt läser hon på lite olika ställen i boken; ibland i mitten, sedan i början, och jag gissar att filmklipparen inte upptäckt detta.
Herrejävlar! SU VE ATES är tammefan den roligaste film jag sett i år! Fast det var ju inte meningen att jag skulle tycka det. Melodram är bara förnamnet. Estetiskt ser filmen ut som tysk tvättmedelsreklam. Verkligen! Det är som att titta på en 113 minuter lång tysk reklamfilm - det är lika plastigt glassigt; kompetent men med totalt könlöst foto. Samtliga skådespelare spelar över något hejvilt. Det är stora, starka känslor, och tårarna sprutar mest hela tiden. Påfallande ofta står de sorgsna och förvirrade huvudpersonerna ensamma på balkonger, hustak och klippor och tittar ut över den skimrande horisonten till ödesmättad musik. Oftast är musiken smäktande och överdrivet insmickrande, och när det är romantiskt fläskas det på med vals på dragspel.
Att detta ska vara något slags gangsterfilm glöms bort. Det dyker upp onda män lite då och då och fräser hotfullheter, men kriminalfilmsinslagen är marginella. Först under de allt annat än oväntade slutscenerna plockas pickadollerna fram.
Det förekommer några brittiska skådespelare under Londonscenerna - och dessa verkar vara upplockade från gatan. Ni anar inte hur usla de är! En kille som spelar läkare kan knappt uttala sina repliker. När han efter Yagmurs bilincident blir tillfrågad av en gangster om fostret klarat sig, säger han att han tror det, "but I can't see it from here." Tacka fan för det, kompis, du står ju i dörröppningen ett par meter från bruden!
SU VE ATES är splitterny, enligt IMDb hade den premiär i Turkiet den 15:e november. Men varför har man valt att låta den här geggamojan gå upp på bio i Sverige? Det måste väl ändå finnas drivor av betydligt bättre turkiska filmer? Och om man nu ville visa gangsterfilm från runt om i världen, varför då inte plocka en bra? Det finns ju mängder av bra sådana i till exempel Asien. Filmer man inte skrattar åt.
Egentligen kan jag inte betygsätta den här filmen. Men den är inte tråkig, den är så banal att den är fascinerande, slutscenen är så idiotisk att den måste ses, och Yasemin Allen är en pingla, så jag sätter en tveksam tvåa.
Jag undrar verkligen vad turkarna i publiken tyckte ...
(Malmöpremiär 22/11)
-->
0 kommentarer:
Skicka en kommentar