På amerikansk TV var Roger Ebert länge synonym med recensentduon Siskel & Ebert. De figurerade sällan på svensk TV, men visst kände jag till dem - och deras tumme upp eller tumme ner för filmer blev världskända. När Gene Siskel dog 1999 tog Richard Roeper över och programmet blev Ebert & Roeper.
Jag respekterade Roger Ebert som filmkritiker. Jag höll inte alltid med honom. Rättare sagt, det var inte ofta jag höll med honom, men det gick inte att bestrida hans kunskaper. Han visste trots allt vad han skrev om - även om han i många fall gjorde sitt bästa för att dölja det. Hans sågningar av spekulativa skräck- och exploitationfilmer, ibland i tandem med Siskel, kunde vara enormt underhållande. Han slaktade många filmer jag gillar, som (den allmänt avskydda) CALIGULA.
Trots detta var Roger Ebert långtifrån främmande från B-films- och exploitationvärlden. Karln skrev nämligen även en handfull filmmanus, och då inte till vilka filmer som helst. Nej, han samarbetade med Russ Meyer - av alla människor! Tillsammans med Meyer skrev han kultklassikerna BEYOND THE VALLEY OF THE DOLLS (1970), UP! (1976, under pseudonymen Reinhold Timme) och BENEATH THE VALLEY OF THE ULTRA-VIXENS (1979, som R. Hyde).
![]() |
Russ Meyer och Roger Ebert, vänner när det gäller. (Eller är det Lasse Holmqvist till höger?) |
Själv träffade jag på Roger Ebert ett flertal gånger. En gång norpade han min plats; den sista, i shutteln som gick från Nice flygplats in till Cannes. Jag hade bara vänt ryggen till för att ta mina väskor. Under pressvisningen av THE BROWN BUNNY började han plötsligt att sjunga "Raindrops keep fallin' on my head". Roligast var det på DREAMGIRLS-mottagningen 2006. Det här måste ha varit innan Ebert opererade käken, eftersom han både pratade och hade en haka. Den här tillställningen hölls inomhus en stekhet eftermiddag i maj. Beyoncé Knowles stod alldeles bredvid mig innan hon gick upp på en scen för presentationen av den kommande filmen. Ändå hade jag svårt att släppa blicken från Ebert, som satt snett framför mig. Jag var iförd en T-shirt, kanske även en sval kavaj. Ebert bar linne, skjorta, en stickad tröja och en kavaj ovanpå detta. Alla lagren syntes. Och från hans haka hängde en svettdroppe. Denna droppe vägrade släppa och falla till golvet. Den bara hängde där och dinglade och blev större och större. Alltså - där stod den makalöst söta Beyoncé bredvid mig ... och jag satt fascinerat och stirrade på en svettdroppe på Roger Eberts haka.
ROGER EBERT
1942 - 2013
R.I.P.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar