Expressen den 6 mars 1996

Hmm. Vart tog mina videokrönikor i Expressen under december 1995, januari och februari 1996 vägen?  Skrev jag inga då? Och i så fall – varför då? Det finns i alla fall inga i den databas varifrån jag plockar de här gamla texterna.
I vilket fall – detta är tydligen min sextonde videokrönika och på sätt och vis är den fortfarande aktuell. Jag gillade VAMPIRES, men John Carpenter har knappast blivit bättre sedan 1996.

Urusla skräckfilmare

En ny film på videohyllorna just nu, är John Carpenters ”Village of the
damned” (CIC).
Denna film bekräftar att Carpenter tillhör en mycket exklusiv skara
regissörer – de överskattade skräckfilmsregissörernas skara.
De övriga i denna lilla klubb, är Tobe Hooper, Wes Craven, och George A
Romero.
TOBE HOOPER HAR egentligen bara gjort en enda film som är bra
(”Motorsågsmassakern” 1974), det han presterar nu är så uselt att man inte
ens orkar tänka på att se hans filmer. Wes Craven har förvisso gjort en
del småkul filmer, men det mesta är kasst, och förtjänar definitivt inte
all uppmärksamhet. George A. Romero är mest känd för sin zombietrilogi,
och visst, filmerna är bra, men bra är de inte.
Och så har vi då John Carpenter, den man som av många anses vara bäst i
gänget, och som fortfarande tydligen har fans. Efter att ha sett ”Village
of the damned”, gick jag igenom hans filmografi – och ärligt talat är det
inte mycket jag tycker håller någon större klass.
”Dark star”, hans första långfilm från 1974, har jag inte sett, men 1976
kom hans ”Rio Bravo”-variant ”Attack mot polisstation 13” (diverse
videobolag, går att hitta än), och den måste jag säga är väldigt bra.
Präglat en generation skräckfilmare
1978 kom så hans lyckokast ”Alla helgons blodiga natt”, som influerade en
hel generation skräckfilmsmakare. Jag såg om filmen häromveckan, och än en
gång undrar jag – vad är det för speciellt med denna film? Visst, den är
okej, men absolut inte mer. Definitivt inte spännande, och Donald
Pleasance står ju i en jävla buske halva filmen! Dock funkar för en gångs
skull Carpenters filmmusik här; han brukar tota ihop musiken själv, och
oftast låter det som gammal TV-spelsmusik. En parentes: ”Halloween 6”
(Scanbox), som finns att hyra nu, och som är usel, har Carpenter inget
att göra med.
TV-filmen ”Somebody”s watching me” från 1978 håller hög klass för sitt
medium, men i och med ”Dimman”, 1980, en väldigt trist film, började det
gå utför. ”Flykten från New York” anser en del vara en kultfilm. Men ta en
titt på filmen – visst ser den ut som ett italienskt plagiat på ”Flykten
från New York”! En prestation bara det.
1982 kom ”The thing”, och den anser jag vara Carpenters bästa film. Tät,
spännande, och med klämmiga specialeffekter. Men sällan får man vara glad
en längre tid. ”Christine”, som kom året därpo, var oerhört patetisk och
fånig, och megafloppen ”Big trouble in Little China” från 1986 är alldeles
för hysterisk.
Gör sig bäst i mörkrets glömska
1987 tvingades Carpenter återgå till en ordentlig lågbudgetproduktion.
Resultatet blev ”Mörkrets furste”, som vi gör bäst i att glömma. ”Den
osynlige mannen” från 1992 med Chevy Chase är en komedithriller med en del
skojiga effekter, men även den bombade totalt.
Så till 1995, ett år då Carpenter faktiskt gjorde två filmer; den första,
”I skräckens skugga” (Sandrews), är faktiskt nästan riktigt bra, bland det
bästa han gjort.
”Village of the damned” är däremot det absolut sämsta han någonsin gjort.
Filmen ser ut att vara gjord för TV – vilket den inte är.
Den blev för övrigt Christopher Reeves sista film.
Spola!
BÄST JUST NU:
Hjältinnan i Albert Pyuns ”Nemesis 2 – Nebula” (Scanbox). Hon ser ut som
Frank Andersson med bröst och Henke Larsson-peruk. I övrigt är filmen
kass. Första ”Nemesis” är en odödlig lågbudget-actionklassiker, men den
här ser ut att vara inspelad i ett grustag på den skånska landsbygden en
solig dag.

<!–
google_ad_client = "ca-pub-3083732164083137";
/* TOPPRAFFEL!-inlägg */
google_ad_slot = "7529329410";
google_ad_width = 234;
google_ad_height = 60;
//

var uri = ‘http://impse.tradedoubler.com/imp?type(img)g(18730132)a(1653233)&#8217; + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write(‘‘);

var uri = ‘http://impse.tradedoubler.com/imp?type(img)g(20432988)a(1653233)&#8217; + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write(‘‘);

var uri = ‘http://impse.tradedoubler.com/imp?type(img)g(19552188)a(1653233)&#8217; + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write(‘‘);

4 reaktioner till “Expressen den 6 mars 1996

  1. Du vet inte att uppskatta din Carpenter. Dock är Village of the damned helt värdelös. Någon slags nyinspelning va? Hade inte they live gjorts då du skrev det här? Den är ju hur bra som helst. 8)

    Gilla

  2. Carpenter är duktig på att göra film för folk med sömnproblem. Jo, VILLAGE OF THE DAMNED är en remake, vill minnas att originalet är riktigt bra.Jo, THEY LIVE hade gjorts och den är ju kul – om än lite taffligt gjord.

    Gilla

  3. Du vet inte att uppskatta din Carpenter. Dock är Village of the damned helt värdelös. Någon slags nyinspelning va? Hade inte they live gjorts då du skrev det här? Den är ju hur bra som helst. 8)

    Gilla

  4. Carpenter är duktig på att göra film för folk med sömnproblem. Jo, VILLAGE OF THE DAMNED är en remake, vill minnas att originalet är riktigt bra.Jo, THEY LIVE hade gjorts och den är ju kul – om än lite taffligt gjord.

    Gilla

Lämna en kommentar