Jag hade tänkt kommentera årets Guldbaggenomineringar redan när pressmeddelandet kom, men det sket sig. Så jag gör det nu.
Mellan nomineringarna här under slänger jag in mina åsiker - vilken film eller person jag tycker bör få baggen, och vilken/vem den troligen tilldelas.
Bästa film
Call Girl
Producent: Mimmi Spång
Searching for Sugar Man
Producenter: Malik Bendjelloul och Simon Chinn
Äta sova dö
Producent: China Åhlander
CALL GIRL bör få Guldbagen, tycker jag. Men den kommer säkert att gå till ÄTA SOVA DÖ (den har ju dessutom en kvinnlig regissör, vilket alltid är ett plus i sådana här sammanhang). Och SEARCHING FOR SUGAR MAN är ju redan nominerad till Bästa Dokumentär.
Bästa kortfilm
Dance Music Now
av Johan Jonason
Fotografen
av Vanja Sandell Billström
Gläntan
av Peter Grönlund
Jag har inte sett någon av kortfilmerna.
Bästa dokumentärfilm
Palme
av Kristina Lindström och Maud Nycander
Pojktanten
av Ester Martin Bergsmark
Searching for Sugar Man
av Malik Bendjelloul
PALME bör få baggen, men den går garanterat till SEARCHING FOR SUGAR MAN. Hur i helvete blev skitfilmen POJKTANTEN nominerad här? Och var är BIG BOYS GONE BANANAS?
Bästa regi
Mikael Marcimain
för Call Girl
Gabriela Pichler
för Äta sova dö
Jan Troell
för Dom över död man
Mikael Marcimain bör få priset, men det kommer säkerligen att gå till Pichler. Troell får Guldsnigeln.
Bästa kvinnliga huvudroll
Pernilla August
för rollen som Dagmar Glans i Call Girl
Nermina Lukač
för rollen som Raša i Äta sova dö
Linda Molin
för rollen som Kristin i Bitchkram
Nermina Lukač var den enda som kunde agera i ÄTA SOVA DÖ och hon får garanterat Baggen, men Pernilla August var bättre i en bättre film.
Bästa manliga huvudroll
Johannes Brost
för rollen som Janne i Avalon
Bengt C.W. Carlsson
för rollen som Alvar i Lycka till och ta hand om varandra
Matias Varela
för rollen som Jorge i Snabba cash II
Johannes Brost var lysande i den i övrigt jönsiga prettofilmen AVALON och han kommer även att få Guldbaggen.
Bästa kvinnliga biroll
Léonore Ekstrand
för rollen som Jackie i Avalon
Yohanna Idha
för rollen som Linda i Katinkas kalas
Ulla Skoog
för rollen som Puste Segerstedt i Dom över död man
Hugget som stucket mellan Léonore Ekstrand och Ulla Skoog. Den förstnämnda var rätt skojig.
Bästa manliga biroll
Peter Carlberg
för rollen som Klas i Avalon
Milan Dragišić
för rollen som pappan i Äta sova dö
Fares Fares
för rollen som Mahmoud i Snabba cash II
Jag kommer knappt ihåg Klas från AVALON; han var väl bara ett påfrestande pucko? Nä, ge baggen till Fares Fares, filmen är kass men han är åtminstone en riktig skådis.
Bästa manuskript
Malik Bendjelloul
för manuskriptet till Searching for Sugar Man
Marietta von Hausswolff von Baumgarten
för manuskriptet till Call Girl
Gabriela Pichler
för manuskriptet till Äta sova dö
Marietta von Hausswolff von Baumgarten bör få det, men baggen går till Pichler, eftersom juryn aldrig suttit på en pizzeria på bygden.
Bästa foto
Hoyte van Hoytema
för fotot i Call Girl
Måns Månsson
för fotot i Avalon
Jan Troell och Mischa Gavrjusjov
för fotot i Dom över död man
DOM ÖVER DÖD MAN är en väldigt snygg film, men Hoyte van Hoytemas foto i CALL GIRL är outstanding.
Bästa klipp
Andreas Jonsson, Hanna Lejonqvist och Niels Pagh Andersen
för klippningen av Palme
Kristofer Nordin
för klippningen av Call Girl
Malik Bendjelloul
för klippningen av Searching for Sugar Man
Återigen hugget som stucket och jag har inga åsikter.
Bästa kostym
Cilla Rörby
för kostymerna i Call Girl
Katja Watkins
för kostymerna i Dom över död man
Jaana Fomin
för kostymerna i Mammas pojkar
Cilla Rörby bör få priset och får det säkert också.
Bästa ljud/ljuddesign
Jonas Jansson
för ljudet i Snabba Cash II
Petter Fladeby och Per Nyström
för ljudet i Call Girl
Malik Bendjelloul och Per Nyström
för ljudet i Searching for Sugar Man
Eftersom det handlar om svenska filmer är det svårt att uttala sig - ljudet brukar ju överlag vara rätt kasst i svensk film. Men kanske var det bättre än normalt i dessa? Jag minns inte.
Bästa mask/smink
Eros Codinas
för mask/smink i Call Girl
Jenny Fred
för mask/smink i Snabba Cash II
Maria Strid Zackrisson
för mask/smink i Dom över död man
Ännu en kategori jag inte kan uttala mig om.
Bästa musik
Benny Andersson
för musiken i Palme
Malik Bendjelloul och Sixto Rodriguez
för musiken i Searching for Sugar Man
Johan Söderqvist och Andreas Unge
för musiken i El Médico – the Cubaton Story
Ingen ska få Guldbaggen! Benny Anderssons musik till Palme är skittradig. Jag gillar inte Sixto Rodriguez tradiga låtar. Och nej, El Médico går fetbort. Men vaffan, de kommer säkert att ge baggen till Sixto.
Bästa scenografi
Lina Nordqvist
för scenografin i Call Girl
Sandra Lindgren
för scenografin i Bitchkram
Pernilla Olsson
för scenografin i Dom över död man
Lina Nordqvist bör få Guldbaggen och får den säkert också. 1970-talet har aldrig varit mer övertygande än i CALL GIRL.
Bästa visuella effekter
Tim Morris
för visuella effekter i Call Girl
Torbjörn Olsson
för visuella effekter i Hamilton – I nationens intresse
Andreas Hylander
för visuella effekter i Isdraken
Jaha ... Öh ... Och vad ska jag säga här? Nä, jag kan omöjligt gissa här.
Nomineringsgruppen för bästa utländska film, bestående av 15 ledamöter, har genom en sluten omröstning röstat fram följande nomineringar i kategorin Bästa utländska film. Rösterna är kontrollräknade av Hanna Söderstedt och Pia Lejbro. Nomineringarna står i bokstavsordning.
Bästa utländska film
Amour
Regi: Michael Haneke
Laurence Anyways
Regi: Xavier Dolan
Moonrise Kingdom
Regi: Wes Anderson
Jamen, för helvete! De här tre filmerna gav jag varsin tvåa när jag recenserade dem. Men baggen kommer att hamna hos Haneke, eftersom sådant går hem hon juryn. Och skådisarna ÄR ju utmärkta i den. Men jag kommer ju aldrig någonsin att se den igen. Till skillnad från DREDD.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar