Den här dagen började inte bra. Verkligen inte. Det första jag såg efter att ha vaknat och börjat gå igenom mail, Facebook och nyheter, var att Mac Ahlberg dött, 81 år gammal.
Mac!
Denne man jag skrivit spaltmil om!
Det enda foto jag kunde hitta på Ahlberg. |
Under 1980-talet började jag att intressera mig för film mer seriöst - och främst var det förstås skräckfilm som skapade detta brinnande intresse. Dessa skräckfilmer ledde till att jag började att utforska andra genrer. Exploitation. Sexploitation. Spaghettiwesterns. Den ena konstiga filmen och genren efter den andra. Jag och mina kompisar betade av det mesta och ett tag kändes det som om vi verkligen hade avverkat allt i vår jakt på unika filmiska kickar.
Då - någon gång i början av 90-talet - hittade vi nya outforskade marker: svensk film! Ja, inte vilken svensk film som helst, förstås. Inte de där vanliga, tradiga svenska filmerna som gick på TV och bio, nej, istället upptäckte vi ju att det fanns hur många konstiga svenska B-filmer, och annat skumt, som helst på 60- och 70-talen.
Vi blev besatta av de här filmerna - och regissören och filmfotografen Mac Ahlberg blev snabbt den starkast lysande stjärnan.
Greve Porrno himself! |
Nu hade vi försvisso sett ett stort, väldigt stort, antal av Ahlbergs verk redan tidigare och vi visste vem han var. I slutet av 70-talet flyttade nämligen Mac Ahlberg till Hollywood, där han försörjde sig som filmfotograf på B- och skräckfilmer. HELL NIGHT med Linda Blair, Charles Bands PARASITE med Demi Moore, den fantastiska CHAINED HEAT, och så 1985 kom den film som på den gång i tiden fick oss att få upp ögonen för honom: RE-ANIMATOR.
Då, på 80-talet, visste jag inge om Ahlbergs tidigare karriär.
Mac Ahlberg debuterade redan 1959 som filmfotograf på TV-filmen ÅKE OCH HANS VÄRLD. Han fortsatte att filma för TV, bland annat en en dokumentärfilm om Ingmar Bergman. 1965 regidebuterade Ahlberg med den erotiska, dansk-svenska skandalfilmen JAG - EN KVINNA. En fullkomligt enorm succé världen över. Alltså fortsatte Ahlberg att göra erotiska filmer. Han samarbetade med Peer Guldbrandsen på den fantastiska sexkomedin GREVE PORRNO OCH HANS KVINNOR med Gabriel Axel i titelrollen, JAG - EN KVINNA II, FANNY HILL, NANA med flera.
Men så i början av 70-talet slog hårdporren igenom och Ahlberg tvingades ta steg över till den genren - hans mjukare fiolmer kunde inte konkurrera med de nya, tuffare grejorna. Under pseudonymen Bert Torn (han sa att han kände sig sliten; torn) regisserade Ahlberg en handfull synnerligen eleganta porrklassiker. PORR I SKANDALSKOLAN är ju otroligt rolig, "Åsa-Nisse i porrform" vore en bättre titel. Den följdes av FLOSSIE, JUSTINE OCH JULIETTE, BEL AMI och MOLLY - FAMILJEFLICKAN. Vad dessa filmer har gemensamt är ett filmfoto som var och fortfarande är ovanligt inom svensk film. Det här är flott och tjusigt, och filmerna ser ut som som de internationella folmer som var framgåmgsrika under den här perioden.
Efter Molly drog alltså Ahlberg till USA. Som jag nämnde ovan, filmade han en rad filmer för Charles Band och dennes olika bolag; first Empire, sedan Full Moon. RE-ANIMATOR komme ju från de bolagen, liksom FROM BEYOND och TRANCERS
och en farlig massa annat.
Därefter gick Ahlberg plötsligt och blev John Landis' hovfotograf och sköt storbudgetfilmer som OSCAR, OSKYLDIGT BLOD och SNUTEN I HOLLYWOOD III, och han rev även av Bruce Willis-rafflet STRIKING DISTANCE. Inte illa pinkat av en gammal pornograf!
Intressant nog förblev Mac Ahlberg Charles Band trogen, och fortsatte att plåta små lågbudgetprylar.
Mac Ahlberg satte sin signatur på en film för sista gången 2006. Filmen hette EVIL BONG och för regin stod - just det: Charles Band.
Mac Ahlberg var unik inom Filmsverige. Frågan är om vi kommer att få se hans like igen.
MAC AHLBERG
1931 - 2012
R.I.P.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar