Den första Clint Eastwood-film jag såg på bio var inte FIREFOX, vilket jag länge trodde. Nej, redan på 70-talet hade jag sett APACHE ÖVERFALLET VID CIMMARON PASS (1958) som söndagsmatiné; en av Clintans första större filmroller. Men då visste jag inte vem han var och långt senare upptäckte jag att han var med.
Men 1982 satt jag på Imperial (eller var det Rio?) i Landskrona för att se FIREFOX och äta Nickel och/eller Foxkolor. Det här var på den tiden då otyget popcorn i jättebehållare smugit sig in på landets biografer. Ett par minuter in i filmen sa en kille bakom mig "Fan va mörk bilden är!", varpå hans kompis svarade "Ja, de e hans (Eastwoods) filmer."
Orsaken till att Clint Eastwoods filmer ofta var ganska mörka, hette Bruce Surtees; en filmfotograf som 74 år gammal gick bort i torsdags. Hans smeknamn var "The Prince of Darlness", eftersom han ofta använde sig av naturligt ljus, eller väldigt svag ljussättning.
Surtees plåtade 56 filmer för bio och TV, den sista kom 2002. Fjorton av dessa hade Eastwood i huvudrollen, de flesta av dessa regisserades även av Eastwood, som hade Surtees som hovfotograf. Surtees sköt Clintans regidebut MARDRÖMMEN, och därefter bland andra MANNEN MED OXPISKAN, MANNEN UTANFÖR LAGEN, SUDDEN IMPACT och TIGHTROPE.
Men Surtees jobbade även med Clintans mentor Don Siegel, för vilken han sköt KORPRAL McB ANMÄLD SAKNAD (Surtees första film), DIRTY HARRY och DEN SISTE GUNFIGHTERN (John Waynes sista film). Till dessa kommer bland andra LENNY BRUCE, FÖRÄLDRAFRITT, SNUTEN I HOLLYWOOD, PSYCHO II och märkligt nog THE BIRDS II: LAND'S END.
Bruce Surtees Oscarnominerades för LENNY BRUCE och Emmynominerades för något som heter DASH AND LILLY.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar