Den sympatiske dokumentärfilmaren Morgan Spurlock slår till igen. Han har ju tidigare gjort SUPER SIZE ME, i vilken Spurlock ådrog sig leverskador efter att enbart ha ätit McDonald's Super Size-meals i en månad (egentligen ett ganska korkat experiment, det säger sig själv att det är allt annat än nyttigt - men det fattar kanske inte genomsnittsamerikanen?), och WHERE IN THE WORLD IS OSAMA BIN LADEN? där han far om kring i mindre fredliga länder med mycket öken. De här dokumentärerna är kanske lite naiva, men de känns långtifrån lika vinklade, tillrättalagda och halvfejkade som Michael Moores filmer.
THE GREATEST MOVIE EVER SOLD är Morgan Spurlocks bästa film. Jag vill nog till och med hävda att det är en av de bästa dokumentärfilmer jag någonsin sitt. Detta är en fantastiskt underhållande, rolig, fascinerande, intressant och givande film om marknadsföring och produktplacering.
Hur gör man lämp-
ligast en film om produkt-
place-
ring? Jo: man finansi-
erar sin film med hjälp av produktplacering - och låter filmen handla om hur företag väljs ut, idén pitchas och projektet genomförs. En nästan osannolikt smart och cool idé - som Spurlock lyckas genomföra. Med bravur!
Produktplacering i Hollywoodfilmer ökar alltmer. Ett färskt exempel är SMURFARNA, som är proppfull med reklamskyltar och namngivna produkter. Här i Sverige förekommer också fenomenet, men i de flesta fall är vi riktigt rejält dåliga på att placera produkterna. Minns HAMILTON med Peter Stormare, där folk håller upp mobiler, bensinkort och andra prylar på de mest befängda sätt så att de ska synas. Eller DYKARNA, i vilken det dyker upp en stor reklamskylt för Nokia (tror jag det var) mitt inne i en skog.

Bilar och kläder är produkter som kan förekomma i en film utan att publiken noterar att det är filmens sponsorer. Det är svårare med drycker, telefoner och annat, där man måste se etikett och varumärke i hyfsad närbild - och när filmarna envisas med att visa upp dessa närbilder och ibland även låta rollfigurerna omnämna prylarna i dialogen, blir det löjligt. Lika löjligt som när det förekommer föremål på ställen man vanligtvis inte ser dem - som skylten i DYKARNA eller Coca-Cola-automaterna på Colosseum i DOUBLE TEAM.
Morgan Spurlock hymlar förstås inte med produkterna i sin film. De är konstant i bild. När Spurlock intervjuar Quentin Tarantino om fenomenet med produktplacering, står det en flaska deodorant på bordet framför dem. Och alla dricker konstant granatäppledrycken POM Wonderful, som blev filmens huvudsponsor.
En del företag - troligen ganska många - ville absolut inte vara med i filmen. Till exempel ville Spurlock ha med ett cigarrettmärke, men det gick inte. Vad som gick bättre, var att få med små obskyra, festliga företag - och trots att Spurlocks film förstås utforskar och ifrågasätter produktplacering, har dessa småföretag aldrig någonsin fått så här mycket reklam.
... Som till exempel Mane 'n Tail. Ett schampo för män-
niskor - och hästar. Spurlock såg en flaska i ett varuhus, bröt ihop av skratt och kontaktade företaget. Tack vare THE GREATEST MOVIE EVER SOLD känner nu massor av människor över hela världen till Mane 'n Tail - och när jag såg filmen under Malmö Filmdagar, delade distributören ut provpåsar med detta människo- & hästschampo (ja, vi fick även balsam. För människor. Och hästar)
THE GREATEST MOVIE EVER SOLD är självklart en film du ska se! Själv var jag fullkomligt uppslukad under visningen. Så varför ger jag den inte högsta betyg? Tja, det vet jag inte. Men den här fyran är järnhård!
(Biopremiär 9/9)
0 kommentarer:
Skicka en kommentar