onsdag 2 mars 2011

Hergé plockar oliver

Det känns kanske lite långsökt att ta upp ämnet olivolja här på TOPPRAFFEL!, men jag fick nyss en pressrelease från De Luca & Di Luca och jag kan inte låta bli att återge den.

Olivolja tycker vi ju om. Åtminstone jag. Jag har börjat använda olivolja till det mesta, även om jag är försiktig med att steka i det, efter att häromåret ha varit på väg att elda upp köket.

Nu kommer Fernando Di Luca och hans Zeta med en jubileumsburk i vad de kallar "retrodesign". Så mycket retrodesign vet jag inte om det är, men jag tycker att det är ytterst charmigt att de anlitat en reklambyrå för att porträttera Fernando Di Luca, och har gjort detta i klassisk Ligne Claire-stil. Som om det skulle finnas ett fransk-belgiskt album om hur Fernando pressar olivolja (vem vet, det hade kanske blivit rafflande?).


Di Luca & Di Luca

Pressmeddelande

Kan du tänka dig ett kök utan olivolja?

2011-03-01 10:00

Kan du tänka dig ett kök utan olivolja?

Varumärket Zeta fyller fyrtio år 2011 och Fernando Di Luca med familj har valt att ta fram en 100 procent italiensk olivolja i en retrodesignad jubileumsburk i plåt för att fira idén att sälja olivolja i dagligvaruhandeln.

Om man backar fyrtio år tillbaka i tiden såg våra svenska matvanor helt annorlunda ut jämfört med idag. Svensk husmanskost i all ära, men visst har vi vant oss vid att kunna äta det vi provade för första gången på semestern, nästan oavsett var i världen vi reser? Tack vare en mängd matintresserade entreprenörer och importörer kan vi svenskar ta del av snart sagt hela världens kök. För Zeta börjar resan för femtio år sedan vid Medelhavet, närmare bestämt i Fano, Italien med Fernando Di Luca i spetsen. En nyutexaminerad kamrer som valde att lämna landet istället för att påbörja en trygg tjänst i banken.

Somliga har redan hört historien om hur Fernando 1961 tog sin Lambretta från Fano, Italien till Stockholm där han mötte kärleken och blev kvar. Dock letade Fernando förgäves i livsmedelsbutiken efter den för honom så självklara olivoljan och hänvisades till apoteket där olivolja såldes som laxeringsmedel. En möjlighet i Fernandos ögon och idén om att sälja och marknadsföra olivolja i dagligvaruhandeln började ta form. Fyrtio år senare är butikerna fyllda med olivolja, vinäger, pasta, bönor, oliver, antipasto, ostar under varumärket Zeta.

-  Självklart väljer jag en riktigt elegant och god italiensk olivolja som jubileumsprodukt för att fira att mitt varumärke Zeta fyller 40 år, säger Fernando Di Luca, grundare av Di Luca & Di Luca. Olivolja är ryggraden i företaget och har tillsammans med vår kvalitetsstrategi tagit oss till den marknadsposition vi har. Olivolja står också för de värden jag håller så högt; smak, hälsa och Medelhav.

1971 kom Zetas första olja till dagligvaruhandeln, en majsolja, då ingen grossist ännu trodde på Fernandos idé om att sälja olivolja i livsmedelsbutik. Tre år senare, 1974, lanserades den av Fernando efterlängtade olivoljan i dagligvaruhandeln.

Jubileumsburken innehåller en fruktig och rund 100 procent italiensk olivolja med doft av stora gröna toner av nyklippt gräs och en behaglig beska i eftersmaken. Den retrodesignade plåtburken på 50 cl är ljust turkos och har en stiliserad illustration av Fernando Di Luca på framsidan. Designbyrån Identity Works har formgivit jubileums­förpackningen.

Jubileumsburken är framtagen i en begränsad upplaga om 24 000 och kommer att säljas i dagligvaruhandeln från och med mitten av mars, rekommenderat pris 69 kronor.

Fernando Di Luca har genom åren mottagit ett antal utmärkelser för sitt arbete med olivolja och medelhavsmat:

  • 2003, Gastronomiska Akademiens diplom ”För att med entusiasm medverkat till att införa olivolja i svensk matkultur.”

  • 2004, Allt om Mats utmärkelse Gyllene Gaffeln ”För sina insatser som folkbildare på det gastronomiska området.”

  • 2005, M. Sandahl Foundations gastronomiska diplom och heders­­betygelsen ”En medelhavssmakens apostel som introducerat olivolja med dess hälsosamma egenskaper som en självklar ingrediens i det medvetna svenska köket."

  • 2009,  Magnoliapriset, kulturpris på Södermalm, Stockholm. ”För att ha fört den italienska matkulturen till Sverige.”



0 kommentarer:

Skicka en kommentar