För ett par dagar sedan läste jag en intervju med manusförfattaren och regissören Paul Haggis, i vilken han bland annat tillfrågades om hur man skriver ett bra manus. Haggis, som skrivit och regisserat THE NEXT THREE DAYS, svarade något om att man måste ha en bra, stark berättelse och så vidare. Eftersom Haggis är känd som en framstående manusförfattare, blev jag förvånad när jag fick veta att den här nya filmen är en remake på den franska ALLT FÖR HENNE från 2008. Nu har jag dock inte sett originalet, så jag har inget att jämföra med.
Haggis är en kille med en rätt intressant karriär. Han är kanske mest känd för att ha skrivit och regisserat CRASH (nej, inte Cronenbergs bättre och mer bisarra film), och skrivit manus till MILLION DOLLAR BABY, FLAGS OF OUR FATHERS, LETTERS FROM IWO JIMA, CASINO ROYALE och QUANTUM OF SOLACE. Men innan dess ägnade han sig åt betydligt roligare saker. Jo, förstår ni, Paul Haggis skapade WALKER: TEXAS RANGER, som han skrivit många avsnitt till! Och han har skrivit till LAGENS ÄNGLAR, LIVET RUNT DE 30, och ännu bättre till THE LOVE BOAT och MR MERLIN (!) och bäst av allt, till SCOOBY-DOO, RICHIE RICH och PLASTIC MAN. Respekt!

Russell Crowe spelar läraren John Brennan, lyckligt gift med den tjusiga och framgångsrika Lara (Elizabeth Banks) och tillsammans har de den lille sonen Luke. En dag börjar dock inte som de tänkt sig. Det ringer på dörren och in störtar en hel hög poliser som griper Lara, misstänkt för mord. Minst sagt oväntat.

Lara döms till livstids fängelse, men John är förstås övertygad om att hon är oskyldig. Men efter tre år inser han att Laras fall aldrig kommer att tas upp på nytt, hon kommer aldrig att släppas ut från anstalten. Därför beslutar han sig för att frita henne.
John nagelfar Internet efter fakta om rymningar och hur man går tillväga. Han lär sig en massa fula knep på nätet, bland annat hur man öppnar en låst bildörr med hjälp av en tennisboll (undrar om det funkar i verkligheten). Han träffar en kåkfarare (Liam Neeson, som medverkar i en enda scen) som är den ende som lyckats rymma från ett visst fängelse, och han får en massa tips, råd och frågor han måste ställa till sig själv.
Efter att ha skaffat vapen, falska pass och lämnat Luke på ett barnkalas, sätter han sin plan i verket. Självklart får han ut Lara, men flykten blir allt annat än problemfri.

Plötsligt tar sig John dessutom in i ett knarklabb och skjuter ner några skurkar och har sig, och jag undrar - varför? Vilka var det? Vad hade John där att göra? Vad hade detta med planen och storyn att göra, mer än att tillföra mer action - och vara ett sätt att få polisen att få upp en ledtråd.
Detta kan dock inte hindra Haggis film från att vara lite bättre än genomsnittet.
Och jag gillade den döve motorcyklisten.
(Biopremiär 3/12)
0 kommentarer:
Skicka en kommentar