onsdag 3 juni 2009

Bio: Antichrist

Lars von Trier är en fjönt. Det har jag tyckt länge nu. Jag kan erkänna att jag tyckte han var cool ungefär när han gjorde RIKET och de tidiga filmerna. BREAKING THE WAVES var väl okej. Därefter tycker jag att hans produktion är vedervärdig - även om jag inte sett DIREKTÖREN FÖR DET HELA. DANCER IN THE DARK? Trams. Dogme 95? PR-jippo för von Trier. Och det är ju i stort sett vad det hela handlar om. Von Trier marknadsför sig själv på olika kreativa sätt. Jag är fortfarande övertygad om att IDIOTERNA inte var hans egentliga film det år den tävlade i Cannes. När regissören och hans skådisar gick uppför röda mattan till galapemiären, filmade de varandra med videokameror. Jag tror att DET var den riktiga filmen. Filmen om hur de fick skämtet IDIOTERNA att gå hela vägen till Cannes. Och DOGVILLE och MANDERLAY? Kom igen - de är ju fullkomligt osebara. Fast DOGVILLE hade kanske funkat som riktig film i riktiga miljöer.
ANTICHRIST var årets skandalfilm i Cannes. Det brukar ju finnas en eller två sådana varje år i Cannes. Enligt uppgift buade stora delar av publiken, och på en presskonferens, som tydligen var kaotisk, bad en engelsk journalist von Trier att försvara varför han gjort filmen. Von Trier hävdade att hade inte behövde försvara eller motivera någonting, han gör som han vill, vilket han förstås har rätt i. Han sa även att han är världens bäste regissör, vilket han har mindre rätt i.
Filmen anses vara provocerande. Och ja: den ÄR provocerande. Den är provocerande DÅLIG, det är vad den här! Herrejävlar, vilken skit det här är! ANTICHRIST är låååångtråååkig och überpretentiös.
Willem Dafoe och Charlotte Gains-
bourg har sex i duschen i en prolog. I slooow-moootion. Den tar cirka en minut innan första inklippet på pumpande könsorgan. Ricky Bruch-tricket, alltså. Fast i sloooow-mooootion. Det är sådant von Trier kommer undan med och kallar "konst", och arthousekretsen tror honom. Själv kallar jag det spekulation, vilket det ju är. Medan paret gökar, trillar deras lille som ut genom ett fönster. I slooooow-mooooootion. Ungens död leder till att Gainsbourg blir knäpp. Hon skakar och frustar och skriker och bär sig åt, men lugnar sig lite när Dafoe sätter på henne, vilket han inte kan göra hela tiden, så de åker ut till en stuga djupt inne i skogen för att ägna sig åt terapi.
Där blir kvinnan (rollfigurerna heter ingenting) allt knäppare. Alldeles för ofta ses hon gå omkring i den dimmiga skogen. I sloooooow-moooootion. Mannen knatar omkring i naturen han med, och får se en massa djur och deras ungar som råkar illa ut på olika sätt. En fågelunge trillar ner från ett träd. En räv ser ut att slita ut ett foster från sin egen mage, men jag är inte säker. Dock börjar räven prata. Hm.
Kvinnan bli ÄNNU knäppare och så blir det våldsamt och det borras och köns-
stympas och det är naket och masturbation i skogen och, tja, kvinnan vet hur en slipsten ska dras. Bokstavligt talat. Allt detta varvas med religiöst svammel och gamla myter och bilder på kvinnomord och häxbränning och symbolik, och jag ska inte ge mig på att försöka analysera det. Den amerikanska och brittiska marknaden ska censurera och klippa om ANTICHRIST för att göra den snällare och mer "katolsk". Vad nu det är. Själv är jag totalt ointresserad av vad von Trier vill säga. Om han vill säga något. I det knappa pressmaterialet läser jag att det ska handla om kampen mellan könen, naturens inneboende ondska och kvinnans ondska som förvildas. Jaha. Filmen kan också handla om hur von Trier försöker chocka för sakens skull. Men filmen är för tråkig för att uppskattas av en publik som gillar att chockas - och här i Sverige går det inte att provocera med religiösa aspekter.
Charlotte Gainsbourg fick pris som bästa skådespelerska i Cannes. Det förvånar mig inte, skrikande, hysteriska fruntimmer indränkta i blod verkar gå hem där - jämför bara med Isabelle Adjani i POSSESSION, 1981, som även hon blev bästa skådespelerska i en pretentiös skräckfilm. Fast jag vill inte kalla ANTICHRIST "skräckfilm". Den är snarare ... ingenting. Mög. Det är vad det är. Mög. Trots att den är filmad av samme kille som fick en Oscar för fotot till SLUMDOG MILLIONAIRE! Filmen är väldigt teatral och här finns förstås inte en enda naturlig replik.
ANTICHRIST är gjord med pengar från DR, SVT, Danska Filminstitutet, Svenska Filminstituet, Nordisk Film, Tyskland, Polen, med mera. Det är alltså våra skattepengar som pumpats in i det här.





(Biopremiär 5/6)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar