söndag 27 augusti 2017

TOPPRAFFEL! sörjer: Tobe Hooper

Tobe Hooper, mannen som fick personifiera allt vad videovåld heter, har lika hastigt som oväntat avlidit, 74 å gammal. I skrivande stund är dödsorsaken okänd.
Hooper tillhör de där uppburna, amerikanska skräckfilmsregissörerna som byggt sitt goda rykte på ett fåtal bra, eller åtminstone framgångsrika, filmer. Ni vet vilka de är - de där som gjort fler slätstrukna eller direkt usla filmer, än bra. John Carpenter lever på ALLA HELGONS BLODIGA NATT, FLYKTEN FRÅN NEW YORK och i viss mån THE THING. Wes Craven levde på TERROR PÅ ELM STREET och SCREAM - resten av hans filmer är i de flesta falll riktigt ruttna.
I Tobe Hoopers fall handlade det förstås om MOTORSÅGSMASSAKERN och POLTERGEIST. MOTORSÅGSMASSAKERN är en fantastiskt bra film, POLTERGEIST har jag aldrig riktigt gillat - och frågan är hur mycket Hooper egentligen stod för, och hur mycket Steven Spielberg bidrog med. Den ser ju ut som en Spielbergfilm på alla sätt.
Tobe Hoopers karriär och filmografi är inte helt ointressant. Han regisserade kontinuerligt sedan 1969 och det har handlat om allt från bioproduktioner med förhållandevis hög budget, lågbudgetfilmer direkt för video, och TV-filmer och avsnitt av TV-serier. Även om allt är långtifrån bra, är flera av hans produktioner underhållande.
MOTORSÅGSMASSAKERN från 1974 var inte Tobe Hoopers långfilmsdebut. Redan 1969 gjorde han något som heter EGGSHELLS - en independentfilm jag inte sett, men som tydligen är något slags experimentell, flummig hippiefilm. Först därefter kom motorsågsfilmen, en film som distribuerades av gangsterägda Bryanston Pictures - vilket innebar att fimskaparna inte fick några pengar,.
Hooper följde upp den 1976 med EATEN ALIVE, en lite märklig, gotisk skräckfilm om en hotellägare i södern och hans krokodil. Marilyn Burns från MOTORSÅGSMASSAKERN och Robert Englund medverkade, liksom gamle, fine Mel Ferrer - Ferrers dödsscen visades i det beryktade Studio S-programmet 1980 som avskräckande exempel.
1979 gjorde Hooper SALEM'S LOT, efter Stephen Kings roman, för TV. Jag hyrde hyrde långfilmsversionen på video och minns den som rätt bra - jag borde ta och se om den. THE FUNHOUSE från 1981 har jag sett ett par gånger. Filmen råkade illa ut hos Statens Biografbyrå, som gjorde sju grova klipp i den, bland annat kapades slutstriden med över två minuter. Det här är en sådan där film jag vill gilla - men den är så sanslöst idiotisk att det liksom inte går.
1982 kom så POLTERGEIST, som är glassig mainstreamskräck. Därefter fick Tobe Hooper det beryktade kontraktet med lika beryktade Cannon Films. Efter dundersuccén med POLTERGEIST skulle Hooper få göra tre filmer åt Cannon med hyfsat tilltagna budgetar.
Först ut blev RYMDENS VAMPYRER, det vill säga LIFEFORCE (1985), en fullkomligt bisarr science fiction-skräckis, som floppade så att det slog gnistor om det. Numera är dock filmen populär i vissa kretsar, just för att den är så flängd. Biografbyrån kände sig tvungen att göra fem klipp i filmen innan en vuxen, svensk publik tilläts ta del av märkligheterna - Gud vet vad som annars hänt!
Nästa Cannonfilm, INVASION FRÅN MARS, passerade oklippt i Sverige. Denna nyinspelning av en gammal science fiction-klassiker hyrde jag på Vlado Video (som kanske hunnit byta ägare och bli Glans Video). Jag har inte sett den sedan dess, men jag minns den som rätt mysig.
Ja, och så kom då MOTORSÅGSMASSAKERN 2. Den här gången handlade det om komedi, om än en blodig sådan. Fast i Sverige totalförbjöds den. LM Kit Carson, som skrev PARIS, TEXAS, stod för manus, Dennis Hopper hade en av huvudrollerna, och det här är flängt och roligt. Jag såg om filmen härommånaden.
Efter dessa tre filmer för Cannon, samtliga dyra floppar, gjorde jobbade Hooper med TV-produktioner, vilket han varvade med lågbudgetfilmer, vilka åtminstone i Sverige släpptes direkt på video (okej, några kan ha gått upp på bio i Stockholm, det vet jag inte). Fun fact: ELDMÄRKT och THE MANGLER, och kanske även NIGHT TERRORS, hyrde jag på en pizzeria på Föreningsgatan i Landskrona. När man stoppade kassetterna i videobandspelaren och de blev varma, luktade det pizza i lägenheten.
Större delen av 1990-talet jobbade Hooper för TV. År 2000 gjorde han en film för Nu Image - CROCODILE. Den såg jag aldrig färdigt. TOOLBOX MURDERS från 2004 har ingenting med originalfilmen från 1978 att göra. Jag såg om Toopers version nyligen, och den är rätt okej. MORTUARY från 2005 tyckte jag var skitdålig när den kom.
Tobe Hoopers sista långfilm, DJINN från 2013, har jag inte sett.
2011 debuterade Tobe Hooper som författare med romanen "Midnight Movie". Den läste jag och recenserade på en amerikansk, nu nedlagd sajt. Bokens huvudperson var Tobe Hooper själv. Den var inte jättebra, och det jag minns mest, är att den innehåller alldeles för många svordomar; det blir irriterande efter ett tag, och ett återkommande skämt är att folk uttalar Tobe fel - det ska uttalas "Toby".
TOBE HOOPER
1943 - 2017
R.I.P.
-->

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 

TOPPRAFFEL! Copyright © 2012

Bloggerfy Splinx