söndag 2 november 2014

Bio: Chef

Foton copyright (c) UIP
Är du nyfiken på Twitter? Undrar du vad man kan använda Twitter till? Hur man kan göra sin verksamhet extremt framgångsrik med hjälp av Twitter? Då ska du se CHEF! Den här filmen är i det närmaste en 114 minuter lång reklamfilm för Twitter - maskerad till dramakomedi om en stjärnkock.
Jon Favreau spelar stjärnkocken Carl Casper. Ja, mer än det. Favreau har även skrivit manus och regisserat den här matpornografiska filmen, som är fylld med kända ansikten och som till en början är rätt bra.
Carl Casper, som har ett kraschat äktenskap bakom sig, arbetar på en restaurang vars ägare inte låter den kreative Carl leva ut sina lustar; man håller fast vid sin gamla meny, och när en pompös restaurangkritiker (Oliver Platt) en dag dyker upp och sågar Carls oinspirerade matlagning, får Carl nog och skäller ut kritikern, först på Twitter, sedan ansikte mot ansikte. Den sistnämnda incidenten filmas och hamnar på Youtube. Carls karriär kraschar.
... Men då kommer Carls raffiga exfru med en idé: skaffa en food truck och servera kvalitetsmat från denna! Ni är kanske bekanta med food truck-trenden. Den har ju även nått Sveriges storstäder. Matvagnar som serverar dyr snabbmat till hipsters (förklarar jag det lite fördomsfullt). Carl tar med sig sin lille son och sin kockpolare Martin (John Leguizamo) på en roadtrip i foodtrucken, de hamnar i New Orleans, och eftersom den rådige sonen konstant gör reklam för dem via Twitter, gör denna nya verksamhet hejdundrande succé. Genast blir Carl en lycklig och framgångsrik man, och hans relation till sonen och exfrun är bättre än någonsin.
CHEF känns som två filmer. Den första halvan, som berättar om hur hur hans karriär slås i bitar tack vare sociala medier, är bra. Under denna halva figurerar även Scarlett Johansson, Dustin Hoffman, och Robert Downey Jr dyker upp i en liten men skojig roll. Men när Carl väl skaffar sig sin food truck dör filmen. Nu blir det plötsligt en helt annan film - och en rätt kass sådan. Det är utdraget, ointressant, det finns inte så mycket att berätta om livet som food truck-kille, och det tjatas konstant om Twitter, Instagram, Foursquare, Facebook, Youtube och allt vad det är. Synd.
Visst ser det gott ut när det lagas mat. Visst blir man hungrig. Men nog vore det trevligt om Jon Favreau hade levererat på fler plan. CHEF känns bara lång, historien har gjort sitt efter halva speltiden, och till slut blir det bara trist och ointressant.
Lägg biopengarna på ett restaurangbesök istället.








(Biopremiär 31/10)

-->



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 

TOPPRAFFEL! Copyright © 2012

Bloggerfy Splinx