lördag 5 januari 2013

Angående Guldbaggenomineringarna

Jag drabbades hastigt och mindre lustigt av en förkylning, vilket inneburit att jag inte pallat att skriva så mycket. Jag är fortfarande förkyld, men det är bättre nu och febern har släppt.
Jag hade tänkt kommentera årets Guldbaggenomineringar redan när pressmeddelandet kom, men det sket sig. Så jag gör det nu.
Mellan nomineringarna här under slänger jag in mina åsiker - vilken film eller person jag tycker bör få baggen, och vilken/vem den troligen tilldelas.


Bästa film


Call Girl

Producent: Mimmi Spång

Searching for Sugar Man
Producenter: Malik Bendjelloul och Simon Chinn

Äta sova dö
Producent: China Åhlander

CALL GIRL bör få Guldbagen, tycker jag. Men den kommer säkert att gå till ÄTA SOVA DÖ (den har ju dessutom en kvinnlig regissör, vilket alltid är ett plus i sådana här sammanhang). Och SEARCHING FOR SUGAR MAN är ju redan nominerad till Bästa Dokumentär.


Bästa kortfilm


Dance Music Now
av Johan Jonason

Fotografen
av Vanja Sandell Billström

Gläntan
av Peter Grönlund

Jag har inte sett någon av kortfilmerna. 

Bästa dokumentärfilm


Palme
av Kristina Lindström och Maud Nycander

Pojktanten
av Ester Martin Bergsmark

Searching for Sugar Man
av Malik Bendjelloul

PALME bör få baggen, men den går garanterat till SEARCHING FOR SUGAR MAN. Hur i helvete blev skitfilmen POJKTANTEN nominerad här? Och var är BIG BOYS GONE BANANAS?


Bästa regi


Mikael Marcimain
för Call Girl

Gabriela Pichler
för Äta sova dö

Jan Troell
för Dom över död man

Mikael Marcimain bör få priset, men det kommer säkerligen att gå till Pichler. Troell får Guldsnigeln.


Bästa kvinnliga huvudroll


Pernilla August
för rollen som Dagmar Glans i Call Girl 

Nermina Lukač
för rollen som Raša i Äta sova dö

Linda Molin
för rollen som Kristin i Bitchkram 

Nermina Lukač var den enda som kunde agera i ÄTA SOVA DÖ och hon får garanterat Baggen, men Pernilla August var bättre i en bättre film.



Bästa manliga huvudroll


Johannes Brost
för rollen som Janne i Avalon

Bengt C.W. Carlsson
för rollen som Alvar i Lycka till och ta hand om varandra

Matias Varela
för rollen som Jorge i Snabba cash II

Johannes Brost var lysande i den i övrigt jönsiga prettofilmen AVALON och han kommer även att få Guldbaggen.

 

 

Bästa kvinnliga biroll


Léonore Ekstrand
för rollen som Jackie i Avalon
 
Yohanna Idha
för rollen som Linda i Katinkas kalas

Ulla Skoog
för rollen som Puste Segerstedt i Dom över död man

Hugget som stucket mellan Léonore Ekstrand och Ulla Skoog. Den förstnämnda var rätt skojig.


Bästa manliga biroll


Peter Carlberg
för rollen som Klas i Avalon

Milan Dragišić
för rollen som pappan i Äta sova dö

Fares Fares
för rollen som Mahmoud i Snabba cash II

Jag kommer knappt ihåg Klas från AVALON; han var väl bara ett påfrestande pucko? Nä, ge baggen till Fares Fares, filmen är kass men han är åtminstone en riktig skådis. 


Bästa manuskript


Malik Bendjelloul
för manuskriptet till Searching for Sugar Man

Marietta von Hausswolff von Baumgarten
för manuskriptet till Call Girl

Gabriela Pichler
för manuskriptet till Äta sova dö

Marietta von Hausswolff von Baumgarten bör få det, men baggen går till Pichler, eftersom juryn aldrig suttit på en pizzeria på bygden.



Bästa foto


Hoyte van Hoytema
för fotot i Call Girl

Måns Månsson
för fotot i Avalon

Jan Troell och Mischa Gavrjusjov
för fotot i Dom över död man

DOM ÖVER DÖD MAN är en väldigt snygg film, men Hoyte van Hoytemas foto i CALL GIRL är outstanding.


Bästa klipp


Andreas Jonsson, Hanna Lejonqvist och Niels Pagh Andersen
för klippningen av Palme

Kristofer Nordin
för klippningen av Call Girl

Malik Bendjelloul
för klippningen av Searching for Sugar Man

Återigen hugget som stucket och jag har inga åsikter.


Bästa kostym

Cilla Rörby
för kostymerna i Call Girl 

Katja Watkins
för kostymerna i Dom över död man

Jaana Fomin
för kostymerna i Mammas pojkar

Cilla Rörby bör få priset och får det säkert också.


Bästa ljud/ljuddesign


Jonas Jansson
för ljudet i Snabba Cash II

Petter Fladeby och Per Nyström
för ljudet i Call Girl

Malik Bendjelloul och Per Nyström
för ljudet i Searching for Sugar Man

Eftersom det handlar om svenska filmer är det svårt att uttala sig - ljudet brukar ju överlag vara rätt kasst i svensk film. Men kanske var det bättre än normalt i dessa? Jag minns inte.


Bästa mask/smink


Eros Codinas
för mask/smink i Call Girl

Jenny Fred
för mask/smink i Snabba Cash II 

Maria Strid Zackrisson
för mask/smink i Dom över död man

Ännu en kategori jag inte kan uttala mig om.


Bästa musik


Benny Andersson
för musiken i Palme

Malik Bendjelloul och Sixto Rodriguez
för musiken i Searching for Sugar Man 
 
Johan Söderqvist och Andreas Unge
för musiken i El Médico – the Cubaton Story

Ingen ska få Guldbaggen! Benny Anderssons musik till Palme är skittradig. Jag gillar inte Sixto Rodriguez tradiga låtar. Och nej, El Médico går fetbort. Men vaffan, de kommer säkert att ge baggen till Sixto.


Bästa scenografi


Lina Nordqvist
för scenografin i Call Girl 

Sandra Lindgren
för scenografin i Bitchkram

Pernilla Olsson
för scenografin i Dom över död man 

Lina Nordqvist bör få Guldbaggen och får den säkert också. 1970-talet har aldrig varit mer övertygande än i CALL GIRL.



Bästa visuella effekter


Tim Morris
för visuella effekter i Call Girl

Torbjörn Olsson
för visuella effekter i Hamilton – I nationens intresse

Andreas Hylander
för visuella effekter i Isdraken

Jaha ... Öh ... Och vad ska jag säga här? Nä, jag kan omöjligt gissa här.


Nomineringsgruppen för bästa utländska film, bestående av 15 ledamöter, har genom en sluten omröstning röstat fram följande nomineringar i kategorin Bästa utländska film. Rösterna är kontrollräknade av Hanna Söderstedt och Pia Lejbro. Nomineringarna står i bokstavsordning.


Bästa utländska film


Amour
Regi: Michael Haneke

Laurence Anyways

Regi: Xavier Dolan
Moonrise Kingdom
Regi: Wes Anderson

Jamen, för helvete! De här tre filmerna gav jag varsin tvåa när jag recenserade dem. Men baggen kommer att hamna hos Haneke, eftersom sådant går hem hon juryn. Och skådisarna ÄR ju utmärkta i den. Men jag kommer ju aldrig någonsin att se den igen. Till skillnad från DREDD.



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 

TOPPRAFFEL! Copyright © 2012

Bloggerfy Splinx