tisdag 19 april 2011

Tre svenska filmer till Cannes

P R E S S M E D D E L A N D E

Tre svenska filmer till Cannes

Vid en presskonferens idag (tisdag) annonserade Quinzaine des Réalisateurs (Directors’ Fortnight) att de valt ut inte mindre än tre svenska filmer.

Ruben Östlunds nya långfilm ”Play” är med bland de tre och det är första gången på 16 år som en svensk långfilm återfinns i ”Quinzainen”. Kortfilmerna ”Killing the Chickens to Scare the Monkeys” av Jens Assur och ”Las Palmas” av Johannes Nyholm finns också med.

Ur Ruben Östlunds "Play". Foto: Plattform
Ruben Östlunds tredje långfilm, som Quinzaine-chefen Frédéric Boyer kallar ett mästerverk, är en allvarlig och humoristisk beteendestudie inspirerad av autentiska fall där en grupp unga pojkar vid åtskilliga tillfällen rånade andra barn i centrala Göteborg. Det uppseendeväckande med rånen var att de startades med hjälp av en skicklig retorisk fälla där hot eller våld inte användes, det så kallade ”brorsantricket”.

- Frédéric Boyer har sagt att det är filmen han själv hade velat göra, och sådant är ju roligt att höra från så pass meriterade personer, säger en glad Ruben Östlund som menar att Cannes ger den ultimata uppmärksamheten för en film och ett utmärkt tillfälle att också prata om dess innehåll.

- Den verkliga bakgrunden till ”Play” är ju ett sorts rollspel mellan rånare och offer. Offren visste att de skulle bli rånade men valde att följa med rånarna till en bakgata för att på något sätt undvika en dramatisk situation. En sorts strävan att till varje pris undvika kaos, menar Ruben Östlund som just nu lägger sista handen vid klippning, ljud och bild av filmen inför Cannespremiären.

Det är andra gången som Ruben Östlund deltar med långfilm i Cannes. Förra gången var 2008 med ”De ofrivilliga” i sektionen Un certain regard. Förra året vann Ruben Östlund Guldbjörnen i Berlin för kortfilmen ”Händelse vid bank”.

”Play” har sin världspremiär i Cannes. Erik Hemmendorff / Plattform är filmens producent. Filmen distribueras av SF Film i Sverige och har svensk premiär hösten 2011. Filmen har fått produktionsstöd av Filminstitutets långfilmskonsulent Peter ”Piodor” Gustafsson.



"Killing the Chickens to Scare the Monkeys". Foto: Linus Meyer
Jens Assurs nya kortfilm ”Killing the Chickens to Scare the Monkeys” är en unik och aktuell historia hämtad från dagens Kina. I gråskalan mellan svart och vitt utspelar sig nio starka scener, där den inhemska politiken får oanade konsekvenser i en ung kvinnas liv. Den genomtänkta estetiken och berättartekniken syftar till att få åskådaren att reflektera och tänka efter (den första scenen är till exempel 15 minuter lång, utan några klipp). Därefter får publiken enbart ta del av fragment ur den unga kvinnans liv och på egen hand fylla i luckorna däremellan.

Jens Assurs förra film, ”Den sista hunden i Rwanda” rönte stor internationell uppmärksamhet och belönades med Grand Prix i Clermont-Ferrand och priset för Bästa kortfilm på Tribeca filmfestival.  ”Killing the Chickens to Scare the Monkeys” har fått förhandsstöd från kortfilmskonsulenten Andra Lasmanis.

- Vi i teamet har försökt att tänja på gränserna på så sätt att filmen kräver ett engagemang från tittaren, och då är det extra roligt att hamna i ”Quinzainen” som är känt för att premiera det djärva, säger Jens Assur och berättar att de som sett ”Killing the Chickens to Scare the Monkeys” känner att filmen stannar kvar hos publiken och ”gnager".

Filmen är också högaktuell med tanke på den senaste tidens arresteringar av konstnärer och intellektuella i Kina.

- Yttrandefrihet är en självklarhet och kräver ett rättssäkert samhälle. Det är ett universellt tema som har aktualitet på många platser världen över, säger Jens Assur.


Helmi Nyholm i "Las Palmas". Foto: Johannes Nyholm
För tredje gången deltar också Johannes Nyholm i Cannes-sammanhang. Hans två tidigare kortfilmer ”Drömmar från skogen” och ”Sagan om den lille dockpojken” har båda deltagit i Quinzaine des Réalisateurs.

”Las Palmas” var öppningsfilm på Göteborgs filmfestival och handlar om en medelålders tant som på en chartersemester försöker träffa nya vänner och ha kul. Rollen spelas av regissörens ettåriga dotter, övriga skådespelare är marionettdockor.

Filmen belönades med stora Startsladdspriset i Göteborg tidigare i år och har fått produktionsstöd av Filminstitutets kortfilmskonsulent Andra Lasmanis.

Drygt åtta miljoner personer har sett trailern till Las Palmas på Youtube.

- Fylla och bebisar är ett hett Youtube-tema, så det är roligt att man kunde kombinera dem och får ett stort intresse, säger Johannes Nyholm lite skämtsamt men menar att det inte finns någon motsättning mellan att göra något som fungerar både på Youtube och i Cannes. - Det är ett lysande nordiskt år i Cannes med hela tre svenska filmer i Quinzaine des Réalisateurs, sektionen för det djärva och framtidsinriktade. Det bådar gott för framtiden, säger Bengt Toll, Filminstitutets vd.

Ytterligare en långfilm med svensk anknytning är den bulgariska filmen ”The Island” i regi av  Kamen Kalev. Filmen är samproducerad med Chimney  Pot och Film i Väst. Åsa Mossberg (och Mikkel E.G. Nielsen, Danmark) har klippt filmen och Jean-Paul Wall har gjort musiken.

21 långfilmer och 14 kortfilmer är uttagna till Director’s Fortnight. Se hela listan här.

Quinzaine des Réalisateurs etablerades 1969 efter oroligheterna på festivalen året innan. Senast en svensk långfilm fanns med i sektionen var 1996 då Kristian Petris ”Sommaren” deltog. Andra svenska långfilmer som visats i sektionen är exempelvis Marianne Ahrnes ”Långt borta och nära”, Suzanne Ostens ”Skyddsängeln” och Roy Anderssons ”Giliap”.


Stockholm 19 april 2011

Jan Göransson
Presschef
Svenska Filminstitutet / Swedish Film Institute
 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 

TOPPRAFFEL! Copyright © 2012

Bloggerfy Splinx