söndag 18 april 2010

Bio: The Ghost Writer

Stillbildsfoton: Guy Farrandis © 2010 Summit Entertainment, LLC. All rights reserved.
REPULSION, ROSEMARYS BABY, VAMPYRERNAS NATT, CHINATOWN, HYRESGÄSTEN. Listan kan göras längre. Roman Polanski var en av världens främsta regissörer - och det är han än. Därför är det synd att hans senaste verk; THE GHOST WRITER, i vissa kretsar kommer att överskuggas av åtalet mot Polanski. Jag har noterat en del personer och filmskribenter, främst yngre, som bestämt sig för att inte tycka om Polanskis filmer. Med sådana åsikter bör man se sig om efter en ny sysselsättning. Betplockning är ett trevligt alternativ. Och självklart ska inte Fallet Polanski stoppa dig från att se THE GHOST WRITER, oavsett vad den lille polacken hittade på för 33 år sedan.
    
   Den brittiske författaren Robert Harris, som också skrev filmmanuset tillsammans med Polanski, var tidigare en politisk krönikör som stöttade Tony Blair - fram till kriget i Irak. Då ändrade Harris åsikt. Harris' erfarenheter blev 2007 bestsellern "The Ghost", i vilken Storbritanniens före detta premiärminister Adam Lang ska få sina memoarer skrivna.
   I filmversionen är Pierce Brosnan utomordentlig som Lang, spelad med en udd Blair. Filmen öppnar med att en död man spolas i land på en strand i Massa-chusetts, dit Adam Lang dragit sig tillbaka med sin fru och stab. Den döde är en författare som anlitats för att spökskriva Langs memoarer, så förlaget måste snabbt hitta en ersättare. De kontaktar en bästsäljande - och i berättelsen namnlös! - författare, som spelas av Ewan McGregor (som i eftertexterna listas som "The Ghost") och som inte är det minsta intresserad av politik, men som lyckas få jobbet ändå, eftersom han vet hur man skriver böcker som folk faktiskt köper.
   Den unge författaren beordras att genast bege sig från London till ön i Massachusetts där Lang nu bor, och där måste han skriva om ett existerande manus på en månad. Ett omöjligt uppdrag som blir ännu svårare när Spöket upptäcker att han hamnat i en härva av mysterier och intriger. Den ursprunglige författaren, som man tror antingen begick självmord eller föll överbord av misstag, blev av allt att döma mördad, hans manuskript är inlåst i ett rum i Langs stora hus, och det får absolut inte lämna rummet.
  
   Spöket läser manuset och tycker att det är fruktansvärt. "Alla orden är där, men i fel ordning", som han uttrycker det. Han börjar intervjua Lang, en man som numera är långtifrån populär - folk demonstrerar ute på gatorna och författaren träffar på en främmande man som skyller sin sons död i kriget på Lang. Den tidigare ministern hade ett speciellt förhållande med USA.  
     Efter att ha tillbringat lite tid med Langs bittra fru Ruth (Olivia Williams), snubblar Spöket över en del märkliga fakta, datum som inte stämmer, och han träffar på människor ur Langs förflutna... Det står bortom allt tvivel att bokmanuset på något sätt innehåller väldigt känsligt material.
    De grå skyarna är lika hotfulla som filmmu-
siken i denna över två timmar långa, stämningsfulla film, som får mig att tänka på Alfred Hitchcock. Jag satt faktiskt och funderade på vilka som skulle spela de olika rollerna om detta vore en gammal Hitchcockfilm. Jimmy Stewart som Spöket? Mycket möjligt. Och kanske Joseph Cotten som Adam Lang? Eller kanske till och med Cary Grant?
    Det här är en långsam, dialogdriven film - förvänta dig inte en massa action och våld, här är nästan ingen action alls. Men vad du ska förvänta dig, är en rad utmärkta skådespelarprestationer. Kim Catrall är Adam Langs assistent, Timothy Hutton är en litterär agent, James Belushi har en liten roll som förläggare, vilket förstås är lite överraskande. Och så har vi Tom Wilkinson, en av de bästa skådespelarna verksamma idag - eller vilken dag som helst.
    ...Och vi får inte glömma bort Eli Wallach, 94 år gammal. Han dyker upp i en scen och spelar en gammal gubbe som bor ensam i ett hus på stranden. Spöket tar en cykeltur i hällregn och träffar på denne gamling i en på ett sätt meningslös, men ändå trevlig och intressant scen.
    Jag ska förstås inte förstöra filmen för er genom att avslöja slutet, men jag har funderat en del på hemligheten med bokmanuset sedan jag såg filmen för några dagar sedan. En fråga jag har, är Varför? Visst, det är coolt och jag fattar det - men det känns som hämtat ur en gammal spionroman och inte verkligheten. Fast å andra sidan, detta är en film i Hitchcocks anda, så det är ganska passande med en gammaldags upplösning.

    Som förstås är välbekant kunde Roman Polanski inte spela in sin film i Massa-
chusetts, eller någon annanstans i Amerika, så den tyska nakenbadarön Sylt agerar stand-in för exteriörerna, medan Langs strandhus byggdes upp i en studio. Och eftersom han arresterades medan filmen var i post-produktion, avslutade Polanski arbetet med den medan han satt i husarrest! Fråga mig inte hur han lyckades med detta.
    Roman Polanski har faktiskt regisserat ett par filmer jag av olika anledningar aldrig lyckats se. Hans förra film, OLIVER TWIST från 2005, släpptes vad jag vet direkt på DVD i Sverige, eller hade en väldigt begränsad biodistribution. För några år sedan hade man i Cannes satt upp gigantiska reklamskyltar längs Croisetten för den kommande POMPEII ("A Roman Polanski Film"), ett projekt som sedan skrotades. Jag antar att filmen skulle bygga på Robert Harris' bok - och faktum är att den håller på att spelas in som TV-serie just nu.
    Men THE GHOST WRITER gjordes och visas nu på bio, och det är en spännande och engagerande thriller riktad till en vuxen publik, något vi inte är alltför bortskämda med idag.







(Biopremiär 16/4)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 

TOPPRAFFEL! Copyright © 2008-2019